تاریخ : يکشنبه 10 مرداد 1400
کد 4571

یادداشت

اولویت بندی مهم ترین مهارت مدیریتی است

شکوراکبرنژاد رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز
در این عمری که میدانی فقط چندی تو مهمانی! 
به جان و دل تو عاشق باش رفیقان را مراقب باش؛ 
مراقب باش ﺗﻮ آنی ( لحظه)، دل موری نرنجانی.
که در آخر تو میمانی و مشتی خاک که از آنی...

عرایض خویش را در سه بخش تقدیم می کنم
بخش اول:
1. از شهروندان عزیز و بزرگوار تبریز تشکر ویژه دارم که در سه دوره شورای شهرتبریز یعنی دوره اول؛ دوم و پنجم و دوره هشتم مجلس  فرصت خدمت برای این خدمتگزار کوچک فراهم آورند؛ هر چند خدمت شایسته محبت آنها از این خدمتگزار کوچک بر نیامد اما در حد توان برای حفظ اموال عمومی و نهادهاینه کردن رفتارهای قانونی؛ تسهیل امور مردم  تلاش نمودم و بهترین ها را از خالق هستی برای تک تک شهروندان بزرگوار و همه ملت ایران می نمایم
2. کارهای ارزشمند در هر یک از کمسیونهای شورا انجام گرفته خوشبختانه در کمسیون فرهنگی اجتماعی با حضور همکاران اندیشمند و پر تلاش وهمکاری صمیمانه معاونت فرهنگی شهردار آقای دکتر حمیدی و سازمان فرهنگی هنری کارهای مناسب؛ ارزشمند و قابل قبول در  تهیه و تدوین شیوه نامه ها برای حمایت از نخبگان؛ هنرمندان؛ نویسندگان؛ ورزشکاران و قهرمانان ورزشی؛ فرهنگسراهای خصوصی؛ حمایت از فعالیتهای فرهنگی؛ هنری وکتاب و کتابخانه ها صورت گرفته و تهیه مقدمات؛ ایجاد هماهنگی مابین مدیریت شهری و نمایندگی یونسکو در ایران برای ثبت تبریز به عنوان شهر خلاق درحوزه  ادبیات درسازمان یونسکو، ازجمله اقدامات ارزشمندی بود که به همت شورا ،شهرداری  وهمکاران عزیزم در کمیسون فرهنگی آقایان دکتر بهشتی؛ دکتر قلیزاده؛ دکتر مسعودی ریحان و دکتر نیکوخصلت انجام یافته است. در این خصوص باید ضمن ارج نهادن به نقش بسیار اررشمند جناب آقای دکتر محمدعلی موحد، دکتر ایوبی؛ دکتر محیط طباطبایی ودکتر صباغ، ازیکایک آنان سپاسگزاری کنم. این مهم یعنی عضویت تبریز در یونسکو بعنوان شهر خلاق درحوزه ادبیات برای آینده تبریز و حفظ شان تاریخی و فرهنگی و جذب گردشگر و تولید ثروت برای شهروندان و رونق فضای کسب و کار مفید خواهد بود و مهمتر اینکه این عضویت دائمی است و محدود به سال خاص نیست و تبریز را بعنوان جهان شهر در کنار شهرهای میلان ایتالیا؛ سیاتل آمریکا؛ بغداد؛ ادینبورک اسگاتلند؛ بارسلونای اسپانیا؛ هنگ گنگ چین؛ قاهره؛ تالین پایتخت استونی قرار می دهد. شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سال ۲۰۰۴ و برای ترویج همکاری میان شهرهایی به راه افتاد که از خلاقیت به عنوان عاملی راهبردی برای پیشرفت پایدار شهری استفاده کرده بودند. ۱۸۰ شهری که این شبکه را تشکیل داده‌اند، برای رسیدن به هدف مشترکی با هم کار می‌کنند. با پیوستن به این شبکه، شهرها متعهد می‌شوند که فعالیت‌های مثبت‌شان را با هم به اشتراک بگذارند و میان بخش‌های خصوصی و عمومی و جامعه مدنی ایجاد همکاری کنند
3. شورای پنجم دارای نقاط مثبت بود و البته انتظار هم از شوراها عملکرد مثبت است و همکاران من در جلسات گذشته توضیحات لازم را ارائه فرمودند اما نکته ای که یادآوری آن را لازم می دانم  و سر بسته عبور می کنم اینکه نگران تکرار ایرادها و نقد های  وارده بر ما؛ در شورای بعدی هستم. البته  ما آمادگی داریم تجربیات خویش را در اختیار عزیزان دوره ششم قرار دهیم اگر فرصت استماع فراهم آید
بخش دوم؛ بحث کوتاه در مورد مسایل مدیریتی است:
1. شورای شهرها و مجلس جایگاه مناسب برای مشارکت  مدنی مردم در اداره امورخویش است و درحیات و نشاط اجتماعی می توانند نقش مهم بازی کنند. اما تا بحال در عمل این فضا بدلایل مختلف فراهم نشده و بخشی نگری در مدیریت شهری هزینه فراوان با نتایج حد اقلی برملت و شهروندان ما تحمیل نموده. باید با تدوین برنامه به سوی مدیریت یکپارچه شهری حرکت کرد؛ هر چند عملکرد برخی شوراها, مسئولین کشوری را از افزایش اختیارات شوراها نگران می کند
2. توسعه و خوشبختی انسانها حاصل قواعد؛ قوانین؛ نهادهای فراگیر  و عادتهای خوبی است که  توسط حکمرانی خوب عملی میشود مثلا قواعد ترافیک؛ شهرسازی؛ حمل نقل عمومی؛ خدمات شهری؛ زیبایی سازی منظرشهری؛ پیرایش شهرها از انواع آلودگی های بصری, نگهداری اموال عمومی؛ مدیریت محیط زیست؛ پسآب و پسماند؛ آموزش شهروندی؛ ایجاد فضای کسب کار؛ آموزش روابط انسانی و روابط بین دولت و ملت و تولید ثروت و کمک به اقتصاد شهرها از جمله آنهاست. 

بقول هگل می گوید: در جهان مدرن، تقابلِ اراده‌ی عام و اراده‌ی خاص، برآیندی است که در واقع باید از آن عبور کرد و آشتی را میان آن‌ها برقرار نمود. تنها پس از این آشتی و تحقق آزادی است که آگاهیِ حقیقی مجال رشد می‌یابد.

 این کاری است که حکمرانان باید انجام دهند. در این حالت یگانگی افراد با یکدیگر و سازگاری افراد با دولت، در عمل اتفاق می افتد. او می گوید غایت «تاریخ جهان، ‌چیزی نیست مگر فرایند گسترش آگاهی از گذرگاه آزادی که در بستر هستی و تاریخ جهانی ظهور می یابد
3. امروزه مسئله اصلی شهرها و حتی کشور؛ جذب سرمایه؛ گسترش فضای کسب و کار و توسعه یافتگی است وموضوع اصلی توسعه؛ تغییر نوع نگرش و رابطه صحیح انسان ها  با همدیگر و رابطه دولت با ملت است . 
4. لازمه جذب سرمایه و سرمایه گذار و رونق کسب  وکار موارد زیر است: امنیت مالی و جانی؛ محترم بودن مالکیت؛ ثبات قوانین حمایتگر از جان و مال شهروندان؛ ثبات مدیریت،  ایجاد فضا برای نوآوران و انسانهای متفکر از جمله آنهاست. این مهم با ایجاد نهادهای سیاسی فراگیر و قدرتهای محدود و پاسخگو  میسر میشود. تهدید مالکیت خصوصی به فرار سرمایه ها ؛ کاهش انگیزه تلاش  و مخفی کاری و دو رویی منجر می شود ؛  همان چیزی که  کره شمالی را به قهقرا برد . تضمین مالکیت خصوصی ؛ بازار آزاد ؛ فرصت رقابت برابر؛ نقش محوری در توسعه و ایجاد انگیزه سرمایه گذاری دارد. 
5. موتور حرکت برای  تولید ثروت: ایجاد فرصت های برابر؛ رقابت سالم؛ حمایت قانون از سرمایه های مادی ومعنوی ؛ گسترش اقتصادغیردولتی غیررانتی و اصلاح قوانین به ویژه قانون کار؛بیمه و مالیات و بانکها...است
6. به سران کشور عرض میکنم: نهادهای سیاستی فراگیر؛ پایه اصلی برای شکوفایی اقتصادی؛مشارکت و سرمایه گذاری است, نهادهای سیاسی فراگیر زمینه روابط بین الملل و روابط منطقه ای را فراهم می کنند که بدنبال آن نهادهای اقتصادی, فضای کسب و کار؛ جذب سرمایه  و امید  به جامعه باز می گردد. در صورت استقرار نهادهای سیاسی فراگیر و قدرتهای پاسخگو، البته نهادهای اقتصادی فراگیر  نقش موتور محرک برای آموزش و فن آوری ؛ مهارت ؛ ایجاد انگیزه و خلاقیت ...خواهند داشت. این نهادهای فراگیر سیاسی و تحت حمایت آنها؛ نهاد های اقتصاد فراگیر کشورهای توسعه یافته بود که ادیسون با استعداد متوسط را به ظرفیت بزرگ تبدیل نمود. نهادهای سیاسی یک جامعه تعیین کننده کلیدی در بازی بزرک توسعه است و برنده شدن ملت؛ احزاب و گروهها؛ نتیجه نوع توزیع قدرت درجامعه است. اگر می خواهید آحاد جامعه سالم باشد, باید کلیت نظام از سلامت اخلاقی؛ قانونی و فکری برخوردار باشد بقولافلاطون که به طبیبان یونانی می گفت : جزء هیچگاه نمی تواند سالم باشد، مگر اینکه کل سالم باشد البته کشور نیز چنین است یعنی کل سالم باشد ؛ آحاد ملت نیز  سالم خواهند بود

بخش سومِ عرایضم به شوراهای بعدی است:
1. بعلت ضعف در ساختار و سیستم مدیریتی؛ حضور افراد کار بلدِ قابل  اعتماد اهمیت دو چندان دارد. امیدورام همه شما انسانهای ارزشمند قابل اعتماد باشید اما حتما نیاز دارید از کارشناسان و اساتید زبده دانشگاهی در امور مختلف شهری از قبیل محیط زیست؛ فضای سبز؛ سموم مورد استفاده؛ پسماندها؛ پسآب ها؛ آبهای سطحی؛ ترافیک؛ عمران؛ حمل نقل؛برنامه و بودجه؛ احیای بافت های تاریخی فرهنگی تبریز مشورت بگیرید ومرکز پژوهش ها را تقویت کنید
2. شفاف سازی امور و تسهیل کار مراجعین و گره کشایی از مردم را در  الویت کاری خویش قرار دهید زیرا صدها فرشته بوسه بر آن دست میزنند کز کار خلق یک کره بسته وا کند. گره گشا و معجزه‌ی زندگی دیگران باشید تا در آغوش الطاف الهی و شادیها قرار بگیرید. 
3. اولویت بندی مهمترین مهارت مدیریتی است. شما هرچقدر کشاورز قابلی باشید، در مزرعه ی در حال سوختن، آفت زدایی اولویت نیست. تمام پلیدی ها در سازمانها و کشور بخاطرآدم های بد نیست. بلکه بخاطر موقعیت نشناسی انسانهای "خوب"یا کارشناسانی است که فقط به ظواهر قانون یا دین  توجه دارند نه روح و پیام قانون ودین.
4. کار جمعی و شورایی مهارتهای مختلفی را می طلبد: که پرهیز از فرصت طلبی؛  قبول تفاوتها از مهمترین آنهاست. باید قبول کرد که هرگاه فرصتی برای  مسئولان و مدیران ما و خود ما پیش آمده؛ این دو خصوصیت مهم را کمتر داشتیم یعنی عدم فرصت طلبی و قبول تفاوت ها
5. نمی شود یک عمل را تکرار کرد ولی انتظار نتایج متفاوت داشت؛ اگر  ایرادات وارد بر ما را تکرار کنید نباید انتظار نتایج متفاوت داشته باشید لذا بهتر شدن نتیجه عملکرد شما در گرو مشورت جدی با افراد صاحب فکر و مواظبت از نفوذ افراد خاص در تصمیم گیریهاست که در لباس خیرخواهی ظاهر می شوند  
رهرو آن نیست گهی تند و گهی کند رود
 رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود.

یادی از مرحوم شهریار:
گوز یاشینا باخان اولسا قان آخماز – انسان اولان خنجر بلینه تاخماز

داشلی بولاخ؛ داش قومنان دولماسین 
 باغچالارون سارالماسین سولماسین
اوردان گچن آتلی سوسوز اولماسین 
دینه بولاخ ؛ خیرین اولسون آخرسان
افقلره خمار خمار باخورسان

تبریز مرا به جای جان خواهد بود
پیوسته مرا دل نگران خواهد بود
تا درنکشم آب چرند آب و گجیل
سرخاب ز چشم من روان خواهد بود
powered by : ITShams

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شورای شهر تبریز می باشد.