تاریخ : سه شنبه 5 مرداد 1400
کد 4554

مصاحبه مطبوعاتی برخی از اعضا شورای اسلامی شهر تبریز با روزنامه همشهری:

بودجه شهرداری تبریز در عمل محقق نمیشود / اراده ای برای اصلاح سیستم ساختاری وجود ندارد/ تفکرات مدیران و شهرداری گذشته نگر است/مدیران غیرکیفی شهرداری کارمندان متفکر را در حاشیه نگه میدارند

جلسه مصاحبه مطبوعاتی با حضور برخی از اعضا شورای اسلامی شهر تبریز، از جمله محمدباقر بهشتی، فرج محمدقلیزاده، عبداله تقی زاده و فریدون بابایی اقدم برگزار شد.
 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تبریز، در ابتدای این جلسه سوالاتی در خصوص بودجه تصویبی و رعایت تقسیم بندی بودجه عمرانی و بودجه اجرایی سوالاتی مطرح شد؛ محمدباقر بهشتی گفت: بودجه شهرداری شامل بودجه شهرداری مرکز و مناطق و بودجه سازمان ها و شرکت های وابسته است.
وی افزود: بودجه شهرداری و مناطق محدودیتی دارد که حداقل باید ۴۰ درصد بودجه عمرانی باشد که این محدودیت در سازمان ها وجود ندارد.
بهشتی تصریح کرد: برخی سازمان ها مثل آتش نشانی وجود دارد که باید شهرداری از آنها حمایت کند.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: بالای ۶۰ درصد بودجه ۱۴۰۰ عمرانی است که در تفریغ بودجه سال ۹۹ نیز این درصد ها رعایت شده است.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز اظهارداشت: اگر کل درآمد و هزینه ها مطابق بودجه مصوب باشد ۶۰ درصد بودجه عمرانی است که البته میتوان در متمم بودجه تغییراتی ایجاد کرد، که شهرداری برای تغییر در بودجه مصوب، متمم بودجه را ارایه می‌‌کند.

در ادامه فرج محمد قلی‌زاده نیز گفت: شهرداری ها معمولا بودجه‌ای ارائه می‌کنند که محقق نمی‌شود و کسری بودجه را از هزینه های عمرانی جبران می‌کنند.
وی افزود: ساختار مالی و حقوقی شهرداری متفاوت با تمام سازمان های دولتی است تفاوت در این است که شهرداری هم ناظر و هم اجرا کننده است که در ادارات دولتی ذیحساب وظیفه نظارت بر هزینه کرد را دارد.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: در شهرداری به جای ذیحساب حسابرس وجود دارد که خود شهرداری آنها را انتخاب می‌کند و به عبارتی حقوق بگیر شهرداری هستند.
فرج محمدقلیزاده گفت: محدودیت های قانونی، اقدامات و تبلیغاتی موجب می‌شود شهرداری ها ظاهر بودجه را درست وضع کرده باشند اما در نهان وضعیت متفاوت باشد.
محمدباقر بهشتی ادامه داد: در بودجه سال ۱۴۰۰ نظارت شورا بر شهرداری حین اجرا است.
وی تصریح کرد: یکی از افتخارات شورای پنجم راه اندازی حسابرسی است که در شورا کمیته حسابرسی تشکیل شده که ۷ عضو دارد ‌که دو عضو از شورا و ۵ نفر حسابرس هستند که دونفر از کارمندان شهرداری و مابقی خارج از سیستم شهرداری هستند.
بهشتی گفت: سازمان حسابرسی در کشور وجود دارد که موسسات حسابرسی را رتبه‌بندی می‌کند و آنهایی که رتبه یک دارند می‌توانند کلانشهر ها را حسابرسی کنند.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: در کمیته حسابرسی دلیلی آورده شده تا شرکت هایی که در تبریز دفتر دارند در همین شهر حسابرسی کنند.
وی اضافه کرد: حسابرسان را کمیته حسابرسی معرفی و شورا تصویب می‌کند.
محمدباقر بهشتی افزو‌د: اشکال اصلی حسابرسی نظارت بر گذشته است که اقدامات گذشته را توجیه می‌کند.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه اظهارداشت: از سال ۹۶ به بعد برای اولین بار حسابرسی سازمان ها و شرکت های وابسته نیز اجرا شده است.
وی با بیان اینکه قرارداد حسابرسی را رییس شورا امضا میکند و آنها از طرف شورا فعالیت می‌کنند اظهارداشت: برای ارزیابی حسابرسان نیز یک استاد دانشگاه برجسته متخصص در زمینه حسابرسی  تعیین شده است.

فریدون بابایی اقدم نیز در ادامه با بیان اینکه ای کاش پیش از ورود به مباحث بودجه و پرس و جو در خصوص اعداد ارقام های اعلامی توسط شهرداری در خصوص اقدامات شورای پنجم صحبتی میشد، گفت: شورای پنجم تبریز یکی از موفق ترین شورا های کشور بود.
وی اظهارداشت: فلسفه شورا به باهم بودن و خرد جمعی است اما اعضای شورا مدت زمانی طول می‌کشد تا باهم همکاری کنند و به هم اعتماد کنند.
بابایی اقدم اضافه کرد: برخی از اعضای شورا گاهی استدلال ندارند و با افرادی از بیرون از شورا مشورت می‌کنند این درحالی است که مردم به توانمندی خود آنها رای داده اند نه جریانات خارج از شورا!
عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: کاش روزی به جمع بندی برسیم که تمام انتخاب شوندگان پاسخگوی عملکرد خود خواهند بود.
وی با تاکید بر اینکه شورای پنجم شورای موفقی بود گفت: دلیلم برای این امر مقایسه این دوره را با دوره چهارم است .
بابایی اقدم اضافه کرد: شورای پنجم هم از دوره های قبل بهتر بود و با شرایط موجودی که من شاهد هستم، می‌توان گفت از شورای‌‌ بعدی نیز در زمینه هایی بهتر بوده است.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز  با اشاره به تناقض گویی های شهرداری در بسیاری از زمینه ها گفت: تناقض گویی در شهرداری وجود دارد، برای مثال شهرداری می‌گفت ۴۲۸ هکتار پارک احداث شده است، اما زمانی که آمار خواسته شد، تنها ۲۸ هکتار فضای سبز ایجاد شده بود .
وی اضافه کرد: در سطح شهر در بیلبورد ها دیدم که این آمار را اعلام کرده‌اند که عملکرد غلطی بود.
بابایی اقدم تصریح کرد: در پروژه بازآفرینی شهری پروژه ۲۴۰ واحدی اسد گلی را مطرح می‌کنند که حدودا ۲۰ واحد آن اجرا شده که آنهم کاملا تکمیل نشده و در مرحله گچ کاری است .
بابایی اقدم تاکید کرد: متاسفانه به عمد آماری ارائه می‌شود مربوط به تجمیع عملکرد ۱۰ سال گذشته است و این مجموع عملکرد را به نام خود میزنند.
وی اظهارداشت: اعداد و ارقام به راحتی در شهرداری به خورد افکار عمومی داده می‌شود که این بدعت غلطی است که عملکرد ضعیفی داشته باشیم‌اما با آمارسازی خودرا فعال نشان دهیم.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: در چنین موضوعاتی شورا بی تقصیر نیست که باید در این زمینه ها شفاف سازی شود.
وی گفت: رسالت جامعه خبری و روابط عمومی ها، باید به چالش کشیدن آمار و ارقام باشد.

عبداله تقی‌پور نیز در ادامه سخنان دیگر اعضا شورا در این جلسه گفت: برخی برنامه های شورای پنجم عملی نشد که یکی از آنها اجتناب از کلنگ زنی و افتتاح بود که در این‌ اواخر بیشتر شد.
وی اظهارداشت: کوچکترین افتتاح ها هزینه بر هستند ما باید کار را اجرا کنیم و قضاوت را به مردم بسپاریم و با بوق و کرنا کردن نمی‌توانیم به مردم آسایش دهیم تا قضاوت درستی داشته باشند مردم باید ثمره عملکرد مارا در عمل ببینند.
تقی پور اضافه کرد: در بودجه و خدمات شهری باید گفت مدیریت خدمات شهری در تمامی حوزه ها سنتی است که باید پوست اندازی شود و تغییر نگرش در حوزه خدمات شهری باید در اولویت باشد.
وی اضافه کرد: سیستم هایی که در دهه ۴۰ در مدیریت شهری اجرا می‌شد ما آن را امروز ناقص اجرا می‌کنیم که نمونه آن نمک پاشی در زمان برف روبی است.
 رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری تصریح کرد: از دهه هفتاد که به سمت روبان بریدن حرکت کردیم مدیریت شهری به سمت فعالیت های عمرانی حرکت کرد و از توجه به تجهیزات غافل ماند.
تقی پور اضافه کرد: تبریز دومین شهر بلند مرتبه ساز کشور است اما تجهیزات آتش نشانی مناسب برای این شهر وجود ندارد.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: تبریز پاکیزه ترین شهر کشور است که برای به دست آوردن این امر از جان انسان ها گذشته‌ایم که در شریان های اصلی اقدام به رفت و روب کرده‌اند و سالانه حداقل ۵ پاکبان جان خود را در اثر تصادف از دست می دهند.
وی گفت: در زمینه فضای سبز سیستم سنتی داریم‌ که باید گفت امروز زمان آبرسانی با تانکر نیست.
وی اضافه کرد: فرونشست سفره‌های زیرزمین ۱۶ متر شده است که ۸ ونیم‌ میلیون متر مکعب آب از سفره های زیر زمینی استخراج می‌شود که بیش از ۵ میلیون متر مکعب آن برای چمن کاری استفاده میشود که هیچ نقش اکولوژیکی ندارد.
عبداله تقی پور گفت: اراده‌ای برای اصلاح ساختار وجود ندارد چون سیستم از نظر ساختار اداری فشل است. سازمانی که باید با ۴ هزار نفر اداره شود ۱۲ هزار نفر کارمند دارد و ماهانه ۱۴۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند.
رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری تصریح کرد: چرا پروژه های عمرانی اجرا نمی‌شود؟، چون شهرداری پول ندارد و هزینه های کلانی برای پرداخت حقوق ها می‌پردازد.
عبداله تقی پور گفت: در شورای پنجم از استخدام‌ نیروی جدید جلوگیری شد و  قریب به۱۲۰۰ نفر بازنشسته شدند که میتواند الگویی برای اصلاح ساختار شهری و استفاده از تجهیزات باشد.
وی تاکید کرد: امروز همه چیز در دنیا وجود دارد که فقط لازم‌است اراده کنیم و آنها را تولید یا خرید کنیم.
وی گفت: سالانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌شود اما تجهیزات آتش نشانی ناقص است که واقعا‍ً نیرو های عملیاتی شهرداری به خصوص آتش نشانی و خدمات شهری با از خود گذشتگی خدمات ارائه می‌کنند.
تقی پور بیان داشت: کارگر خدمات شهری تا سر به زیر آب می‌رود تا کانال بسته شده را باز کنند که انصافا با عشق و علاقه جان خود را به خطر می‌اندازند.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: در برنامه پنج ساله تدابیر کارشناسی برای شهرداری در نظر گرفته شده که اگر درست اجرا شود واقعا شاهد تحول خواهیم بود.

محمد باقر بهشتی گفت: مهم تفریغ بودجه است نه  بودجه مصوب، اشکال اساسی در مجلس است که در دهه ۶۰ قانونی تصویب کرده تا شهر های بزرگ‌ خودگردان باشند ولی نحوه درآمدزایی آن را مشخص نکرده‌اند در دنیا از طریق مالیات شهر را اداره می‌کنند اما در ایران اینگونه نیست.
بهشتی اضافه کرد: در ایران شهردار نداریم‌ بلکه شهر فروش داریم، مجلس مصوب نکرده چگونه شهرداری درآمدزایی کند و نگذاشته شورای شهر کاری بکند.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: تنها وظیفه‌ای که برای شورای شهر باقی مانده تصویب تعرفه عوارض محلی است.
وی اضافه کرد: اگر در شهر ها برای مصرف کالا های غیرضروری پنج تا ۱۰ درصد عوارض شهر نشینی گرفته شود شهرداری می‌توانست به راحتی تامین بودجه کند و شهر فروشی انجام‌نشود.
محمدباقر بهشتی اضافه کرد: کمتر از ۲۰ درصد درآمد شهرداری درآمد پایدار است که آن هم  از طریق مالیات برارزش افزوده است که به صورت شفاف پرداخت نمی‌شود و معلوم‌نیست سهم شهر ها چقدر است.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه اظهارداشت: ۸۰ درصد درآمد را که دولت مشخص نکرده اقدام به تراکم فروشی  میکنیم که همان امنیت فروشی است .
بهشتی تصریح کرد: تغییر کاربری، تراکم فروشی و تخلفات ۸۰ درصد بودجه شهرداری را تامین می‌کند.
 وی عنوان کرد: این اشکال در مجلس و نمایندگان و حکومت جمهوری اسلامی است که باید نحوه اداره شهر هارا مشخص کنند.
محمد باقر بهشتی با بیان اینکه در شورای پنجم سعی کردیم تراکم‌فروشی هارا ضابطه مند کنیم، شهرداری و شورا همزبان شده‌اند تا تغییر کاربری فضای سبز انجام نگیرد.
بهشتی گفت: اگر مجلس قانون را اصلاح نکند توسعه شهر ها همینگونه خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه شهرداری تبریز گذشته نگر است و تفکرات مدیران شهرداری گذشته نگر است، افزود: بسیاری از مدیران با مدارک بالا در شهرداری وجود دارد اما مدیرانی با تفکر نو به بدنه وارد نشده است.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: مدیران غیرکیفی شهرداری کارمندان متفکر را نیز در حاشیه نگه داشته ‌اند.
بهشتی گفت: در برنامه پنج ساله گفته شده شهروند هوشمند شهرداری هوشمند و شهر هوشمند، اما متاسفانه شاهد آن نیستیم.

فرج محمد قلی‌زاده نیز گفت: تعجب می‌کنم که چرا حاکمیت به مدیریت شهر ها بی‌توجه است.
وی اضافه کرد: ۸۰ درصد درآمد ما از تراکم فروشی، تغییر کاربری و کمیسیون های ماده صد است که یعنی قانون فروشی و خارج کردن شهر از زیست پذیری است.
رییس کمیسیون نظارت، تحقیق و ارزیابی گفت: باغات تبریز در لاله، باغمیشه و چایکنار از بین رفته است، امروز  پروژه عمرانی ملاک عملکرد شده است ولی دیگر جایی برای تراکم‌فروشی در شهر باقی نمانده است و آسایش و امنیت شهروندان از بین رفته است.
فرج محمد قلیزاده گفت: ساختمان های بلند مرتبه در کوچه‌های کوچک‌ساخته می‌شود که معلوم‌نیست در زمان حادثه چگونه امداد رسانی خواهد شد. با روند فعلی نمی‌توان شهر هارا مدیریت کرد.
وی تاکید کرد: رفته رفته هزینه های جاری افزایش پیدا می‌کند که باید نسبت به اصلاح آن اقدام کرد.
قلیزاده گفت: با جذب کارکنان در مدیریت شهری امنیت کشور را هم به خطر خواهیم انداخت اگر نتوان حقوق آنها را پرداخت کرد.
وی تاکید کرد: در چهارسال گذشته تفاوت شهرداری تبریز و سایر شهر ها جذب سرمایه بخش خصوصی بوده که در این خصوص غافل بودیم هرمقدار بودجه را افزایش دهیم برای تحقق آن باید بیشتر تراکم فروشی کنیم.
رییس کمیسیون نظارت، تحقیق و ارزیابی شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: هزینه های شهرداری باید کنترل شود  و به نحوی باشد که در مواقع کمبود شهرداری را مثل یک قلک نبینند، اصلی ترین درآمد پایدار مالیات است که باید مالیات اخذ شده به شهر ها برگردد که برنمی‌گردد باید هزنیه ها کنترل شود و درآمد پایدار تامین شود که اگر اینگونه نباشد آینده ایران به خطر می‌افتد.
فرج محمد قلیزاده اضافه کرد: آخرین قانون شهرداری مربوط به سال ۱۳۳۴ است. ساختار وزارت کشور مربوط به ۷۰ سال گذشته است که فقط اندازه آن بزرگ شده. از آن زمان به جای اینکه شهرداری توانمندتر شود توانمندی آن کاهش نیز یافته است.
قلیزاده اضافه کرد: تبلیغات دو موضوع خطرناک دارد، وقتی آمار و ارقام اشتباه ارائه می‌کنیم سرمایه اجتماعی را از بین می‌بریم.
وی تصریح کرد: عملکرد ما برای مردم شفاف است که باید در این زمینه از ارایه آمار اشتباه خودداری کنیم.
رییس کمیسیون نظارت، تحقیق و ارزیابی گفت: اگر سرمایه اجتماعی از بین برود اعتماد شهروندان از بین خواهد رفت.

فریدون بابایی اقدم اضافه کرد: قانون برنامه ششم توسعه که چند ماده آن درمورد مدیریت شهری است بحث باز آفرینی شهری است که اگر قانون برنامه ششم درست اجرا می شد امروز نصف حاشیه نشینی و بافت فرسوده تبریز باید اصلاح می‌شد‌.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: ایرادی به نمایندگان مجلس وارد است که قبل از تصویب قوانین اجرای آن را در نظر نمی‌گیرند و بدون بررسی تصویب می‌کنند.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: ۵۰ درصد پروانه هایی که در بافت فرسوده داده شده سهم دولت بوده که هنوز به شهرداری ها پرداخت نکرده اند.
بابایی اقدم اظهارداشت: سهم شهر ها از جریمه رانندگی، حمل ونقل و... را پرداخت نمی‌کنند که این ضعف مجلس است.
وی تاکید کرد: از سال ۹۳ لاحیه مدیریت شهری به مجلس رفته که پس از ۷ سال هنوز نتیجه نداده است.
وی اضافه کرد: در بودجه لایحه درآمدهای پایدار را پیشبینی کردند که شورای نگهبان برای آن ایرادی گرفته که آن هم مسکوت مانده. نمی‌شود بگوییم هیچ تراکم فروشی نکنید ولی حقوق ها و پروژه های عمرانی را اجرا کنید.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: اینگونه نیست که بگوییم دولت تعهدات خود نسبت به شهرداری را انجام‌ ندهد ولی انتظار عملکرد درست داشته باشد.
وی گفت:  عمده مسایل باید در قوه مقننه اجرایی شود و به آنها نظارت شود.
فریدون بابایی اقدم تاکید کرد: اقتصاد سیاسی شهر ها مهم است که  برخی شهر ها با استفاده از این وضعیت امکانات دریافت می‌کنند اما شهر های دیگر نمی توانند.
وی اضافه کرد: سیاست های انقباضی که راه و شهرسازی در تبریز اجرا کرده باعث شده سرانه فضای کاربری شهر تبریز نسبت به ۲۰ سال قبل کاهش یابد که این اقدام در سایر شهر ها اینگونه نبوده است.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری تصریح کرد: حتی در شهر ها هم نور چشمی داریم و تبریز از شهر های نورچشمی کشور نیست و امکانات به صورت مساوی تقسیم نمی شود.

عبداله تقی‌پور اضافه کرد: امروز تراکم فروشی در شهر ها تبدیل به آفت شده است.
وی با بیان اینکه توانمندی های بخش خصوصی در مدیریت شهری جذب نمی‌شود گفت: باید ببینیم باور ما مدیریت متمرکز است یا غیر متمرکز.
رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری تاکید کرد: ساختار در برون سپاری ها رعایت نمی‌شود نباید اینگونه باشد که برون سپاری کنیم ولی به دنبال اجرای آن برویم.
 وی تاکید کرد: زمانی که لاله پارک که در تبریز اجرا شد در فرشته جنوبی هیچ ساختمانی نداشتیم ولی آن منطقه را رونق بخشید.
وی افزود: نحوه برخورد ما با سرمایه گذار به نحوی بود که دیگر چنین سرمایه گذاری در شهر نیامده است.
عبداله تقی پور اظهارداشت: شهرداری نباید در شهر فرهنگسرا و دستشویی اجرا کند باید این کارها به بخش خصوصی واگذارنماید شرط آیین نامه نویسی نیست بلکه اجرا و عمل است.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: حمایت قاطع و بدون چشم داشت از بخش خصوصی می‌تواند برای شهر درآمد زایی و آورده داشته باشد.

در ادامه موضوع وضعیت شهرسازی در شهر تبریز مورد بحث قرار گرفت، فریدون بابایی اقدم گفت: در شورای پنجم برنامه چشم انداز در تبریز اجرا شد و برای اولین بار نقشه راهی برای تبریز تدوین شد.
وی اضافه کرد: طرح های توسعه شهری در زمینه شهرسازی است که افق هایی برای آن در نظرگرفته شده است.
بابایی اقدم تصریح کرد: شورای ما به عنوان نهاد سیاست گذار و ناظر مدیریت شهری درست عمل نکرده است که اگر بخواهیم‌ سه شهرداری اخیر تبریز را مقایسه کنیم در زمان آقای نوین توجه ویژه‌ای به مسیرگشایی شده است، در زمان آقای نجفی پروژه های قابل توجهی در لبه های شهر اجرا شد که انتظار می رفت در دوره فعلی هم تلفیق دو دوره قبل باشد اما اینگونه نبود.
وی اضافه کرد: در دوره فعلی مسیرگشایی های مناسبی انجام نشد و عملکرد قابل قیاس با دوره های قبل نبوده است.
بابایی اقدم گفت: اخیراً پروژه های عمرانی با ۱۴ ماه قرارداد بسته می‌شود اما ۲۰ درصد پیشرفت دارد و بعد از گذشت مدت زمان قرار داد تعدیل می‌خورد.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه در زمان قرارداد ها باید مشکلات کشور را در نظر بگیریم گفت: بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان برای تعدیل ۴ پروژه تقاطع غیر همسطح باید در شورای ششم هزینه کنیم.
وی تصریح کرد: شورای پنجم موارد خوبی را تصویب کرد ولی در زمینه نظارت موفق عمل نشد که باید این رویه در شورای آینده اصلاح شود.
فریدون بابایی اقدم گفت: سهم شهرداری در لاله پارک فروخته شده و تقریباً 40 میلیارد آن در تملک مسیرگشایی ۴۰ متری هزینه شده که نیمه تمام رها شده است.
بابایی اقدم در ادامه افزود: فلسفه احداث خاوران این بود که از طریق درآمدهای آن در بافت فرسوده هزینه شود.
وی اضافه کرد: شهرداری منطقه ۹ که باید درآمد زایی برای مناطق حاشیه نشین میکرد، اسپانسر تیم های شهرداری شد و درآمد های آن برای قراردادهای بازیکناتی همانند آتدرانیک تیموریان هزینه شد که در آن زمان برای ۴۵ دقیقه یک ونیم‌میلیارد تومان مبلغ دریافت کرد که در آن زمان هزینه چند قطعه زمین بود که اگر باقی مانده بود امروز مبلغ بسیار بالایی می‌شد.

عبداله تقی‌پور گفت: در زمینه احداث خاوران که در زمان اجرا قرار بود سرریز جمعیت تبریز را به آن سمت ببریم، ولی در اجرا اشتباه عمل کردیم.
وی تاکید کرد: بارها کنسرسیوم هایی برای تکمیل خاوران پیشنهاد دادند که نپذیرفتیم و امروز برای اجرای تعهدات خاوران یک خاوران دیگر نیازداریم.
وی اضافه کرد: اگر در گذشته به دنبال سود بیشتر نبودیم‌ امروز خاوران‌تکمیل شده بود و برای شهرداری درآمدزایی داشت.

فرج محمد قلی‌زاده اظهارداشت: وقتی قرار شد تراکم فروش و تغییر کاربری کنیم و اجازه دهیم‌ مردم تخلف کنند تا پول بگیریم  دیگر طرح جامع از مفهوم افتاد، اگر می‌خواهیم این مشکلات رفع شود باید به سمت درآمد پایدار حرکت کنیم. شهر های ما ضوابط درآمد پایدار را ندارند.
وی افزود: کلی وزیر و رییس سازمان می‌نشینند و طرح تفضیلی می‌نویسند اما در مدیریت منطقه‌ای با یک کمیسیون کل این مصوبات را تغییر می‌دهند. راه نجات از وضعیت فعلی روی آوردن به توانمندی بخش خصوصی است.
وی با بیان اینکه برای احیای بافت های فرسوده باید امتیازاتی ارائه شود گفت: اگر به سمت بخش خصوصی حرکت نکنیم نه تنها بافت فرسوده رفع نخواهد شد بلکه هرسال نیز گسترش می‌یابد .

محمد باقر بهشتی گفت: نظام اداری کشور متمرکز است که این کار اشتباهی است.
وی تاکید کرد: دولت ۳ نوع است مرکزی که در تمام کشور ها وجود دارد، دولت ایالتی و دولت محلی که دولت محلی همان شورای شهر است اما با اختیارات بیشتر؛ اختیارات شورای شهر بسیار پایین است و در مدیران شهری فقط شهردار را انتخاب می‌کنند و در خصوص مدیران شهرداری هم‌نمی‌تواند نظردهد.
وی تاکید کرد: دولت محلی موثر توسعه باید وجود داشته باشد که شورای شهر تمام مدیران شهری را انتخاب کند.
محمدباقر بهشتی تصریح کرد: اگر نظام دولت محلی را قبول کند استاندار را باید دولت انتخاب کند و شورای استان به آن رای دهد و کلیه مدیران پایین دستی نیز در شورا های مربوطه رای گیری شود.
بهشتی اضافه کرد: در زمینه بخش خصوصی ابهامی در قانون وجود دارد.
وی با بیان اینکه تولید مشکل اصلی کشور است که جمعیت ما بیش از یک درصد دنیا است اما تولید ما نیم درصد تولید دنیا بود که باید این موضوع به یک درصد تولید برسانیم.
وی‌ گفت: اصل ۴۴ می‌گوید دولت باید در ۲۰ درصد اقتصاد دخالت کند و در خصوصی سازی نیز خاص سازی کرده‌ایم.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: معلوم نیست نظام اقتصادی ایران خصوصی است یا دولتی یا اسلامی و یا چیز دیگر، اول باید دید نظام اقتصادی به بخش خصوصی مشخص شود.
وی با بیان اینکه در شهرداری تبریز دید مناسبی به بخش خصوصی نداریم بزرگترین ضعف شورای پنجم حمل ونقل عمومی است که در مترو هزینه کردیم ولی هنوز هم به صورت کامل راه اندازی نشده است.

بابایی اقدم اضافه کرد: در بودجه مصوب کردیم هرکس در حمل ونقل عمومی سرمایه گذاری کند سود آنرا تضمین می‌کنیم.
وی با بیان اینکه تفکر شهرداری مدیریت ناکارآمد در تمامی زمینه ها است گفت: جایگاه بخش خصوصی در کشور معلوم نیست و در شهرداری تبریز نیز مفهوم بخش خصوصی مشخص نیست.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در سال گذشته شهرداران مناطق اقدام به اخذ مبلغی به نام خودیاری می‌کردند و از مردم‌تعهد می‌گرقتند که خودشان این پول را داده اند که جلوی آن گرفته شد، تفکر دولتی کردن اقتصاد کشور را ویران کرده است

در پاسخ به این سوال که تفاوت شورای پنجم و ششم در چه میبینید و چه نمره ای به عملکرد شورای پنجم میدهید فریدون بابایی اقدم گفت: بعد انتخابات باید تمام تفاوت هارا کنار بگذاریم و همه باهم فعالیت کنیم.
وی افزود: در شورای پنجم همکاران فرهیخته‌ای حضور داشتند که هرموقع در جلسه حضور نداشتند جای خالی آنها دیده می‌شد.
وی تصریح کرد: در شورای پنجم خرد جمعی وجود داشت.
محمد باقر بهشتی گفت: به شورای ششم پیشنهاد می‌کنم ضعف کمبود تخصص هارا از طریق مرکز پژوهش ها جبران کنند و در هر زمینه‌ای نیاز به نظر کارشناسی داشتند از آنها کمک بگیرند.

فرج محمد قلی‌زاده اظهارداشت: شورای پنجم در زمینه حمل ونقل عمومی ضعف هایی داشت و در زمینه مترو توان بسیاری هزینه شد ولی در زمینه اتوبوسرانی و تاکسی ضعف جدی داشتیم.
وی افزود: حوزه دیگر عمران بود که ضعف داشتیم، اما در حوزه قانونمند کردن و اصلاح و ساختار ها و جلوگیری از فساد بسیار موفق بودیم.
عضو شورا ی اسلامی شهر تبریز گفت: به شورای ششم پیشنهاد می‌کنم اصلا از اصلاح ساختار غفلت نکنند چراکه اگر اصلاح ساختار وجود نداشته باشد به مشکل برخواهیم‌ خورد تا زمانیکه اصلاح ساختار نباشد هرچقدر درآمدزایی کنیم موفق نخواهیم بود و رانت و تیم های دلالی وجود خواهند داشت که هرمقدار ساختار اصلاح شود این موضوعات کاهش می‌یابد.

عبداله تقی‌پور در این خصوص گفت: شورای پنجم از شهرداری بسیار جلوتر بود و سعی کردیم مدیریت شهری را همراهی کنیم، راه گشایی کردیم و بستر سازی شد اما شهردار نتوانست استفاده کند.
تقی پور اضافه کرد: برای نمونه شهرداری میخواست ۲۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری کند اما ما مجوز ۵۰۰ دستگاه را دادیم که نتوانستند استفاده کنند.
وی اظهار داشت: شورای پنجم چشم انداز ۱۲ ساله و برنامه ۵ ساله را تصویب کرده که شورای ششم می‌تواند از آنها بهره مند کند.
 
powered by : ITShams

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شورای شهر تبریز می باشد.