تاریخ : يکشنبه 29 فروردين 1400
کد 4385

بررسی سانحه مترو سازمان های قطار شهری و بهره برداری قطار شهری

دستور نخست جلسه شورای اسلامی شهر تبریز با موضوع بررسی سانحه مترو و پاسخ مدیران سازمان های قطار شهری و بهره برداری قطار شهری در دستور کار قرار گرفت.
 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تبریز، رییس شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه در این جلسه دلایل حادثه مترو تبریز که از طریق مراجع مختلف ارائه شده است را بررسی خواهیم کرد.
شهرام دبیری اظهار داشت: اعضای شورای شهر خواستار مشخص شدن ابعاد دقیق حادثه و خسارات وارد شده هستند.
وی تاکید کرد: دلایل و نظرات کارشناسی باید بررسی شود تا ابعاد مختلف روشن شود.
دبیری تاکید کرد: براساس قانون گروه‌های کارشناسی از تهران و مشهد به تبریز آمده و نظرات کارشناسی خود را پس از بررسی تحویل سازمان قطار شهری داده‌اند.

سونیا اندیش رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک در این خصوص گفت: تاریخ ۱۵ دی سال ۹۹ ساعت ۸ و ۱۰ دقیقه حادثه اتفاق افتاده است و به محض وقوع حادثه اعضای کمیسیون و کارشناسان در محل حادثه حضور یافته و دلایل حادثه بررسی گردید.
وی افزود: خروجی جلسات کمیسیون و جلسات غیرعلنی شورا در این خصوص اجرای فرآیند بررسی و ارائه نظرات کارشناسی تصمیم گیری شد‌.
اندیش اضافه کرد: گزارش نهایی با حضور اعضای کمیسیون بررسی شده است و بر روی نظرات به اجماع رسیدیم.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: در کمیسیون به این ‌نتیجه رسیدیم که براساس منابع و استاندارد‌های جهانی این گزارش ها و گزارش های کارشناسی مشهد و تهران به کمیسیون عالی سوانح ارائه شد تا گزارش نهایی اعلام شود.
وی با بیان اینکه مسئول حراست و ایمنی مترو تبریز هرگونه خرابکاری را رد کرد گفت: اعضای شورای شهر اجازه ارائه نظر کارشناسی را ندارند و فقط می‌توانند موضوع را بررسی و نظارت کنند.
اندیش افزود: خوشبختانه در زمان وقوع حادقه قطار در حالت تست بوده و خسارت جانی نداشته‌ایم.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: موضوعی که مطرح است این است که خسارت وارده چه مقدار بوده، چگونه تامین می‌شود و آیا قطار بیمه بوده است یا خیر و آیا عدم هماهنگی سازمان ها در این زمینه دخیل بوده یا خیر.
وی تاکید کرد: اگر قرار باشد کمیسیون عالی سوانح گزارش نهایی را ارائه کند درصد دخیل بودن دستگاه ها در این امر مشخص خواهد شد تا به دستگاه های نظارتی ارجاع شود.
وی با اشاره به حساسیت اعضای شورای شهر به این موضوع گفت: از روز اول این موضوع را پیگیر بودیم.

شهردار تبریز نیزاضافه کرد:  اگر مشکلاتی در خط یک وجود دارد امروز باید شناسایی و از وقوع حادثه پیشگیری شود.
ایرج شهین باهر گفت: یک ایراد به تنهایی نمی‌تواند عامل وقوع چنین حوادثی باشد چراکه  چندین موضوع در کنار هم موجب بروز حوادث این چنینی می‌شود.
وی ادامه داد: به محض وقوع حادثه از کارشناسان مربوطه دعوت شد تا دلایل و درصد های دخیل در وقوف حادثه را مشخص کنند که نظرات نیز اعلام شده اما بر روی درصد دخیل بودن تفاوت نظر وجود دارد و از کمیسیون عالی خواسته شده تا این چهار نظر را تجمیع و یک نظر واحد اعلام شود.

در ادامه  مدیران سازمان های قطار شهری و بهره برداری قطار شهری گزارشی ارائه کردند و براساس گزارش مسئولان قطار شهری تبریز حادثه مترو تبریز حدوداً ۱۴ میلیارد تومان خسارت به بار آورده است.
بنابر اظهار نظر مدیران قطار شهری براساس قانون واگن های مترو بیمه بوده است.
در پایان گزارش های ارائه شده محمد حسن اسوتچی از ارائه نشدن این گزارشات به اعضا شورا گلایه کرد.

همچنین خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز گفت: زمانیکه سوالاتی در خصوص مترو تبریز داشتم توجهی به نواقص موجود در زمینه سیگنالینگ و اطفا حریق نشد و بلاخره حادثه مترو اتفاق افتاد.
غلامحسین مسعودی ریحان تصریح کرد: هفتمین‌ماه سال گذشته نامه‌ای از طرف مدیرکل دفتر حمل و نقل ریلی و درون شهری و حومه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نوشته شده ودر این نامه صراحتا اعلام شده است که استاندارد ها و ضوابط به صورت کامل و سختگیرانه برای جلوگیری از حوادث در نظر گرفته شود اما اینگونه نشده است.
وی افزود: خسارت وارد شده به قطار حادثه دیده بیشتر از میزان اعلام شده است، که خواستار روشن شدن موضوع هستیم.

عبداله تقی پور نیز گفت: نباید به نحوی عمل شود که مردم اظهار تاسف کنند.
وی با بیان اینکه در گزارشات اعلام شده سازمان قطار شهری و شرکت بهره برداری قصد دارند تقصیر را به گردن هم بیاندازند اظهار داشت: قبل از بهره برداری از فاز سه اولین بار هشدار دادم که نباید این فاز ناقص افتتاح شود.
تقی پور اضافه کرد: باید مشخص شود در طراحی کدام استاندارد رعایت شده است یا استاندارد های مورد استناد در ای تی پی خاموش اجازه حمل مسافر داده شده است یا خیر که حتی در دستور العمل های داخلی نیز این اجازه داده نشده است.
وی تاکید کرد: نباید به سمتی برویم که بگوییم راهبر مقصر است.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: اگر نواقص و تغییراتی در اجرا بدون تایید وجود داشته باشد مشخص شود چرا با وجود نواقص بهره برداری شده است.
عبداله تقی پور تصریح کرد: عدم صلاحیت شرکت مربوطه در کنترل ریل و روسازی مشهود است.
وی اظهارداشت: تبیین وضعیت خسارت و قیمت باید به درستی و کامل ارائه شود، باید مشخص شود قطار بیمه داشته یا نه اینکه تقصیر را به گردن هم بیاندازیم درست نیست، نفهمیدیم آخر از بیمه پول می‌توانیم بگیریم یا خیر.
وی با اشاره به اینکه ایستگاه عبوری باید کاملا ایزوله باشد که اینگونه نبوده است گفت: بررسی سانحه اگر می‌خواهیم به نتیجه برسیم و موضوعات اجرایی و تغییرات تایید یا عدم تایید مشاور، تحویل ایستگاه بدون تکمیل باید مشخص شود.

محمد حسن اسوتچی گفت: ابتدا باید سازمان قطار شهری و شرکت بهره برداری مسائل میان خود  را حل کنند.
وی افزود: سرعت مجاز اعلامی شرکت بهره برداری و سازمان قطار شهری با یکدیگر تداخل دارد.
اسوتچی با بیان اینکه باید اعضای شورا زمان لازم برای جوابگیری برای سوال های خود را داشته باشند ادامه داد: باید کارشناسانی که نظرات مختلف دارند بایکدیگر صحبت کنند و نظر نهایی را اعلام کنند.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: میلیاردها پول در مترو شهری هزینه شده است اما یک گزارش درست و کامل به ما ارائه نشده است.
وی با بیان اینکه اگر بدون سیگنالینگ خط افتتاح شده است و گفته شده، بدون سیگنالینگ بهره برداری نشود گفت: دلیل افتتاح فاز ۳ خط یک مشخص شودکارشناسانی که نظر متضاد دارند  با یکدیگر گفتگو کنند تا دلیل مشخص شود.

فرج محمد قلی‌زاده گفت: کیفیت گزارش های ارائه شده تاسف آور بوده است.
وی با اشاره به اینکه مترو و شرکت بهره برداری دلیل را به گردن یکدیگر می‌اندازند درحالی که ما با این شرکت ها طرف نیستیم و باید گزارش واحد را شهرداری ارائه می‌کرد افزود: خواهش می‌کنم دو شرکت قطار شهری و شرکت بهره برداری ادغام شود . وقتی بهره برداری مطرح می‌شود که خط به صورت کامل تمام شده باشد باید این دو ادغام شوند.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهار داشت: باید مشخص شود محل ایستگاهی که حادثه رخ داده جابجا شده و آیا این جابجایی در حادثه دخیل بوده یا خیر‌.
قلیزاده تاکید کرد: باید مشخص شود اجرای قوس و خط استاندارد بوده یا خیر، باید مشخص شود گزینش قطار رانان براساس استاندارد بوده یا سفارشی، باید مشخص شود چرا قیمت‌هایی که اعلام می‌شود با واقعیت ها متفاوت است.
وی تاکید کرد: یک واگن ۳۸ میلیارد تومان است و یک واگن به صورت کامل ازبین رفته و ۳ واگن آسیب دیده اما بیمه ۸ میلیارد تومان ارائه می‌کند.
قلیزاده افزود: نحوه تدوین گزارش نهایی به نحوی است که در تضاد در بند های مختلف دیده می‌شود.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: برخی نواقص از جمله نصب تابلو قید شده که مشخص نشده که مسئول نصب تابلو چه کسی بوده است.

سونیا اندیش در ادامه سخنان دیگر اعضا گفت: چیزی که مشهود است مغایرت در استاندارد‌ها است در جلسات کمیسیون عمران استاندارد‌ها بند به بند بررسی شد و چیزی که مشخص است یک استاندارد واحد رعایت نمی‌شود. باید یک استاندارد واحد مشخص و از آن پیروی شود.
اندیش با بیان اینکه دقیقا پیشبینی می‌کردم که دو گزارش متفاوت ارائه خواهد شد گفت: پیمانکارانی که با شرکت قطار شهری همکاری کرده‌اند هیچکدام یک استاندارد مرجع ندارند و به دلیل نبود استاندارد واحد هرکس می‌خواهد به هر استانداردی رجوع می‌کند تا نظر را اعلام کند.
سونیا اندیش اضافه کرد: نظر نهایی کمیسیون عالی سوانح باید گزارش واحد را ارائه کند.

فریدون بابایی اقدم گفت:  نظرات کارشناسی باید به صورت مصوبه کمیسیون به صحن شورا آورده می‌شد.
وی بیان داشت: جلسات کمیسیون برای جمع بندی اجرا شد اما با بررسی در صحن شورا دیگر برگزاری جلسات کمیسیون بی معنی می‌‌شود. بیشترین بودجه عمرانی شهرداری در زمینه قطار شهری است اما نظارت کافی در این زمینه وجود ندارد.
بابایی اقدم افزود: فرصت مجددی به شهرداری داده شود تا جمع بندی های لازم‌انجام شود و نتیجه نهایی اعلام‌ شود.

محرم محمدزاده نیز گفت: جلسات مختلف در کمیسیون عمران با موضوع حادثه مترو برگزار شد، خروجی جلسات این چنینی باید اینگونه باشد که مشابه این اتفاق در آینده به وقوع نپیوندد.
وی اضافه کرد: اگر اتفاق مشابه به وقوع  بپیوندد و جان شهروندان به خطر بیافتد جبران ناپذیر خواهد بود.
محمد زاده با اشاره به اینکه با وقوع این اتفاق رام‌های قطار سهمیه تبریز به قم داده می‌شود و این اقدام درستی نیست گفت: به عنوان عضو شورا باید به وظیفه خود عمل کنیم تا در صورت پرسیدن سوال جواب قانع کننده‌ای داشته باشیم.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهار داشت: نحوه گزینش خلبانان بسیار سختگیرانه و حقوق و درآمد آنها به شکل کامل در نظر گرفته می‌شود، در گزینش باید توجه کاملی داشته باشیم.
وی تاکید کرد: دریافتی حقوق راهبران قطار شهری تبریز در مقایسه با تهران و سایر شهر ها کمتر است. ۲۸ روز در ماه کار می‌کنند و استراحت کافی را ندارند.
محمد زاده افزود: بعضی افراد این راهبران را مورد فشار قرار داده و دچار رعب و وحشت کرده اند.

شکور اکبرنژادگفت: در انتصاب ها باید توجه جدی وجود داشته باشد؛ اگر ایستگاه قطار شهری جابه‌جا شده باید به صورت جدی بررسی شود.
در ادامه گزارشی مقایسه ای در خصوص بررسی های صورت گرفته توسط شهرهای تهران مشهد وتبریز ارائه شد.

شهرام دبیری در این خصوص گفت: گزارش مقایسه‌ای نشان دهنده دلایل مختلف بوده است و ۵ عامل مهم، راهبری قطار، ناوگان، نقص در اجرای خط و تویست، نبود سیگنالینگ و تشکیلات سازمانی و همزمانی ساخت و بهره برداری دلایل عمده وقوع حادثه است.
وی افزود: میزان خسارت وارده حدوداً ۱۴ میلیارد تومان است و  هر واگن ۸ میلیارد تومان  بیمه شده است که باید مشخص شود بیمه این مقدار را ارائه خواهد کرد یا خیر.
رییس شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: هرچه سریعتر باید گزارش نهایی اعلام شود و ما از شهرداری انتظار داریم هماهنگی لازم بین سازمان های زیرمجموعه شهرداری افزایش یابد.

فرج محمد قلی‌زاده گفت: این اتفاق رخ داده است و خدا را شکر شهروندان آسیب ندیده‌اند اما باید به نحوی بررسی شود که دیگر چنین حادثه‌ای رخ ندهد.

غلامحسین مسعودی ریحان گفت: وجود سازمان بهره برداری اتفاقا اقدامی مثبت است شرکت بهره برداری نواقص در ساخت را مشخص می‌کند و این درست است.
وی اظهارداشت: خواهش می‌کنم کمیسیون عالی برابر ماده ۱۷ تشکیل شود تا نتیجه نهایی اعلام شده صلاحیت لازم را داشته باشد و قانونی باشد.
محمد حسن اسوتچی گفت: گزارش مختلف در اختیار اعضای شورای شهر قرار گیرد.
محمد باقر بهشتی اضافه کرد: تغییر ساختار باید به یک مشاور داده شود تا مشخص شود وجود دو سازمان قطار شهری و شرکت بهره برداری درست است یا خیر.
دبیر شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در جلسات عمده تلاش ما وقتی دلار ۳ هزار تومان بود تلاش کردیم خط یک متر را تمام کنیم و در همین راستا دکتر پزشکیان بسیار کمک کرد.
 سعید نیکوخصلت اضافه کرد: آن زمان هزینه‌های اجرای یک کیلومتر خط ۴۰ میلیارد تومان بود اما الان به ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
وی تاکید کرد: برای کاهش هزینه ها برخی اصلاحات در مترو انجام شده است.
نیکوخصلت گفت: وقتی در حاشیه تبریز اگر فردا زمین لرزه‌ای اتفاق افتد هرگز در این زمینه جلسات کارشناسی بررسی نشده است اما در شورای پنجم این اتفاقات افتاده و جلسات کارشناسی برگزار شده است. وقتی دانشگاه های ما مدرک فروشی می‌کنند باید هم ‌شاهد مشکلات و نواقص باشیم.
دبیر شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: در سریعترین زمان ممکن ایستگاه به ایستگاه در تبریز باز شد.
سعید نیکوخصلت اظهارداشت: در این تحریم ‌و اقتصاد فلک زده این اعتبارات از تهران گرفته شد‌. برد شورای شهر پنجم مترو است و عملکرد ما مترو است باید این را بدانیم‌که با یک حادثه عملکرد زیر سوال می‌رود.
وی اضافه کرد: ما باید رفتار های این چنینی و نظارت را در زمینه‌های مختلف به کار بگیریم چرا که این روش در توسعه کشور و تبریز دخیل خواهد بود.
دبیری گفت: از شهرداری می‌خواهیم هرچه سریعتر گزارشات نهایی را اعلام‌کند و در اختیار اعضای شورا قرار دهد.
 
powered by : ITShams

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شورای شهر تبریز می باشد.