تاریخ : چهارشنبه 31 ارديبهشت 1399
کد 3779

در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز مطرح شد؛

توجه به تجربیات گذشته در انتقال افراد از مناطق حاشیه نشین الزامی است / ساماندهی حاشیه نشینی به طور مستقیم وظیفه شهرداری نیست/ رفع حاشیه نشینی نیازمند تغییر در قوانین کشوری است

جلسه کمیسیون معماری و شهرسازی با محوریت موضوع بررسی پروژه های باز آفرینی شهری تبریز با حضور مدیران ارشد شهری، شهردار تبریز و اعضا کمیسیون به ریاست فریدون بابایی اقدم برگزار شد.
 
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تبریز؛ رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز در ابتدا با بیان اینکه این کمیسیون به عنوان یک کمیسیون تخصصی در طی سالهای گذشته رسیدگی به دغدغه  های شهروندان در زمینه شهرسازی را به عنوان دستور جلسه در این کمیسیون مورد بررسی قرار داده است گفت: از جمله این موضوعات طرح جامع شهر تبریز در سال 95 و یا موضوعات دیگری که دغدغه شهروندان است
وی اظهار داشت: تقریبا بعد از شروع شورای پنجم، بخش عمده ای از زمان بررسی ما در دو زمینه بازآفرینی شهری و موضوعات مربوط به بافتهای ناکارآمد شهری، علی الخصوص در حوزه حاشیه نشینی و همچنین این دغدغه که چگونه این بافتها را تثبیت کنیم و یا پیش بینی ودر کنار آن  و ممانعت از شکل گیری بافتهای مشکل ساز شهری بوده است.
بابایی اقدم با اشاره به اینکه مشخصا بحث ساخت و سازهای غیر مجاز در جلسات متعدد و مستمر کمیسیون شهرسازی مورد بررسی  قرار گرفت، گفت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در چندین مور به موعات رفع فقر رفع محرومیت در کشور مطرح شده که از جمله آن میتوان به اصولهای 19 تا 22 و برخی دیگر از قوانین و همچنین در سند چشم انداز توسعه شهری نیز صراحتا به موضوع ایجاد عدالت اجتماعی اشاره دارد.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه قانون زمین شهری از اولین قوانین است که استنادا به قانون اساسی و مقوله تامین  زمین مشخصا اشاره دارد، گفت: قانون حمایت از احیا و بهسازی بافتهای ناکارآمد شهری است که از جمله قوانین خوبیست که در این زمینه طرح و تصویب شده، بحث سند توامندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی، قانون حمایت و ساماندهی تولید وعرضه مسکن، سند ملی راهبردی احیا و بهسازی و توانمندسازی بافتهای فرسوده و نارکارآمد از قوانین است که در این زمینه  شده و سیاست جاری دولت در خصوص ستادهای مختلف درسطوح ملی، استانی و شرستانی بر اساس این سند است.
وی گفت: بر اساس قانون ششم توسعه مشخص شده که 270 محله به عنوان محلات هدف مورد بررسی و توسعه قرار گیرند که بر این اساس در تبریز پهنه شمال شرقی در تبریز این محلات هدف بشمار می روند.
بابایی ادم اظهار داشت: موضوع حاشیه نشینی در تبریز بر اساس موضوع توانمند سازی و شناسایی بافتهای ناکارآمد در شهر تبریز در سال 84 انجام شد و بر اساس این تحقیق حاشیه نشینی در تبریز 400 هزار نفر بوده که امروز بعداز گذشت 15 سال ما در همان رقم مانده ایم و قطعا در صورت تحقیق مجدد به ارقام های دیگری میرسیم.
وی افزوذ: ضمن این که بعضا شاهد زایش بافتهای ناکارآمد شهری هستیم و شکل جدیدی از حاشیه نشینی و بدمسکنی طی سالهای گذشته در تبریز شکل یافته است.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: از جمله آنان میتوان به روستاهایی که مقصد سر ریز جمعیتی معرفی شده اند و باعث تغییر تحولاتی در بافتهای مسیله دار که برای مثال در پهنه شمالی  شکل گرفته اشاره کرد.
بابایی اقدم گفت: مشابه این تغییرات در روستاهای اطراف طی 10 سال گذشته شکل گرفته که این محلات خارج از طرح هادی روستاها بوده و امروز در موضوع بازآفرینی در عرصه های تاریخی و بافتهای ناکارآمد و سکونتگاه های غیر رسمی از نمونه های این بافتها بشمار میروند.
وی اضافه کرد: چیزی که برای ما به عنوان شورای شهر و شهرداری مهم شده که صرفا منتظر دولت نباشیم موضوع طرح تفصیلی است که مربوط به اراضی 48 هزار هکتاری است.
بابایی اقدم تصریح کرد: در طی چند سال گذشته دستگاها و نهادها برای خود وظایف تعریف کرده و برای ما به عنوان شورای شه ر و شهرداری تحقق طرح مصوب شهرداری است که مناطقی که به عنوان سکونتگاه های غیر رسمی بوده اند در طرح پیشنهادی به عنوان کاربری فضای سبز معرفی شده اند.
وی تاکید کرد: اگر شهرک جوانان تصویب نهایی داشته باشد میتوانیم تمام مناطق پر خطر را به شرط  استفاده ازتمام ظرفیتهای شهرداری  به این مکان منتقل کنیم.
بابایی اقدم با بیان اینکه اصلی ترین نگرانی ما این است که شهروندان توان مالی خرید نداشته باشند گفت: در این مسیر میتوان از کمک نهادهای مختلف از جمله خیرین در شهر تبریز استفاده کنیم تا قیمت تمام شده مسکن کاهش یابد.
فریدون بابایی اقدم تصریح کرد: دومین موضوع مورد توجه عدم تثبیت بافتهاست که روز گذشته شاهد قلع قم ساخت و سازهای غیر مجاز در منطقه چهار شهرداری بودیم که قدم مثبتی در این زمینه است.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری گفت: با استناد قانونی در قانون شهرداری ها بند 55 قانون شهرداریهایست و هم در کنار آن بند 21 قانون شهرداریهای ما را مجاب میکند تا برای رفع وضعیت موجود و خروج افراد از اراضی که مرتبط با فضای سبز است اقداماتی انجام دهیم
وی تاکید کرد: در این راستا در دوره چهارم شورا محدوده آخر خلیل آباد محدوده شهرسازی در نظر گرفته شد و شهرداری 77 واحد در آنجا ساخته است.
بابایی اقدم با اشاره به این تجربه افزود: امروز میتوان درسهای زیادی از ساخت این احدها اخذ کرد که  مهمترین آنها این است که شرایط اقتصادی و وضعیت جمعیت ساکن نادیده گرفته نشود.
وی با بیان اینکه این تجربه برای ساخت مجتمع مسکونی 240 واحدی در محدوده «اسدگولی» بسیار مورد توجه قرار گرفته است گفت: ادامه مسیر برای ما سرنوشت ساز است.
بابایی اقدم با اشاره هبه عدم همکاری دیگر نهادها برای تخصیص اراضی به جهت ساخت مسکن برای حاشیه نشینان تاکید کرد:
شاید مهمترین موضوع مربوط به زمین است که بزرگترین زمین که توانستیم پیدا کنیم این زمین بود.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری برخورد با متخلفین در شهرداری را خواستار شده و گفت: پس از ساخت مسکن قلع و قم مسکن بسیار دشوتر بوده و تبعات بسیاری در بر دارد.
در ادامه رئیس شورای اسلامی شهر تبریز بافت حاشیه نشینی را یکی از مهم ترین دغدغه های این شهر دانست و گفت: ورود به موضوع بافت حاشیه نشینی وظیفه مستقیم شهرداری نیست و فقط به دلیل دغدغه شورا و شهرداری است.
شهرام دبیری اظهار کرد: به رغم سیاست گذاری هایی که در خصوص بافت حاشیه نشینی شده است، اما اقدامات عملی قابل توجهی صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: حجم حاشیه نشینی و مساکن ناکارآمد در تبریز زیاد است و لازم است تا با زمانبندی مناسبی پیش برویم و حجم این بافت را کاهش دهیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تبریز عنوان کرد: ورود به موضوع حاشیه نشینی به طور مستقیم وظیفه شهرداری نیست اما چون این موضوع یک دغدغه شهری است و از طرفی اهالی این مناطق مشکلات اساسی دارند و احتمالا با یک حادثه غیرمترقبه، میزان خسارات و تلفات زیاد می شود، به این دلیل است که ما از طرف شهرداری و شورا به این قضیه ورود کرده ایم.
وی ادامه داد: بافت حاشیه نشینی در خیلی از شهرها وجود دارد و با این حال شهرداری تبریز از جمله شهرداری هایی است که به این موضوع ورود کرده است.
دبیری با اشاره به پروژه های در حال ساخت در بافت حاشیه نشین تبریز، گفت: پیش بینی ما احداث ۱۳ هزار واحد در قالب ۱۰ پروژه است. بعضی از این پروژه ها پیشرفت ۲ تا ۲۰ درصدی دارند که در سه پروژه ۲۰ درصدی ۱۹۰۰ واحد می توان احداث کرد که البته باید مشخص شود که این سه پروژه در چه مدت زمانی تکمیل می شود.
وی در عین حال به مشکل واگذاری زمین به شهرداری اشاره کرد و افزود: در بعضی موارد واگذاری زمین مشکل دار است و مشخص نیست که به شهرداری واگذار می شود یا نه. اگر چنین قوانینی هم باشد، باید با نمایندگان مجلس صحبت کنیم و بعضی قوانین در این خصوص تغییر پیدا کند تا با برنامه ریزی پیش برویم.
رئیس شورای اسلامی شهر تبریز یادآور شد: اگر این مشکل بطور عمده برطرف نشود، حداقل می توانیم یک مسکن برای درد بدمسکنی و حاشیه نشینی در طول خدمت خود انجام دهیم.
وی در خاتمه افزایش مشارکت بخش خصوصی و مردم را در این خصوص باعث عملکرد بهتر در کاهش میزان حاشیه نشینی قلمداد کرد.
 
همچنین شهردار تبریز حل معضل حاشیه‌نشینی را نیازمند تغییرات اساسی در قوانین کلی کشور دانست و گفت: با این وجود سعی داریم از قوانین موجود به نحو احسن استفاده کرده و در مدت مسئولیت خود بخشی از این مشکل را برطرف سازیم.
ایرج شهین‌باهر با بیان اینکه در پی حل مشکل حاشیه نشینی در سطح کلان کشوری هستیم، افزود: قوانین و بخشنامه‌های موجود در کل کشور موجب شده گام‌های اساسی در ساماندهی حاشیه نشینی برداشته نشود، از این رو در پی تدوین تعدادی بخشنامه و قوانین از طریق نمایندگان محترم مجلس هستیم تا به صورت مصوبه مجلس و دستورالعمل هیات وزیران ابلاغ شود.
ایرج شهین‌باهر برداشتن گام بزرگ در رفع حاشیه نشینی را با با بخشنامه‌ها، قوانین و اختیارات استانی ناممکن دانست و گفت: هر چند شهرداری تبریز وظیفه اصلی ساخت و ساز را بر عهده ندارد ولی از محل منابع خود در حال احداث یک هزار واحد در شمال تبریز و شهرک اندیشه است.
شهردار تبریز تصریح کرد: تلاش ما آماده سازی واحدهایی در راستای جابجایی و ساماندهی ساکنین این بافت های حاشیه نشین است.
وی از وجود ۱۰۰ هزار واحد مسکن حاشیه‌نشین و بدمسکن در بافت حاشیه نشین تبریز خبر داد و گفت: تا زمانی که ۱۰۰ هزار واحد در بافت حاشیه نشین نوسازی و احداث نشود، کماکان با معضل حاشیه نشینی مواجه هستیم.
ایرج شهین‌باهر با تاکید بر لزوم مشارکت و پای کار آمدن دولت در رفع این مشکل، تصریح کرد: سیاست‌های شورای شهر و اراده شهرداری تبریز برای حل این مشکل کافی نیست و نیازمند تغییراتی در قوانین دولتی هستیم به گونه‌ای که دولت پای کار بیاید و بتوانیم از این منابع استفاده کرده و به صورت حجیم و اساسی بحث حاشیه نشینی را حل کنیم.
شهردار تبریز از اجرای ۵ کیلومتر پله گذاری در مناطق حاشیه نشین خبر داد و افزود: در هر حال شهروندانی در این مناطق  زندگی می‌کنند و ما به کرامت انسانی اعتقاد داشته و تلاش داریم این شهروندان حداقل به راحتی رفت و آمد کنند.
وی با بیان اینکه این اقدامات مسکن بوده و درمان اساسی نیست، گفت: حال که نمی‌توانیم به طور اساسی مشکل حاشیه نشینی را برطرف سازیم، حداقل می توان وضع موجود را برای زندگی آسوده تر مطلوب کرد.
ایرج شهین‌باهر در پایان خاطرنشان کرد: پس از سالها تجربه در حوزه شهرسازی معتقدم برای رفع حاشیه نشینی، نیازمند تغییر در قوانین موجود و ایجاد ارزش افزوده در این مناطق هستیم و کاری کنیم که سرمایه گذاری‌های کلان در آن ها صورت گیرد.
 
powered by : ITShams

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شورای شهر تبریز می باشد.