تاریخ : چهارشنبه 23 مرداد 1398
کد 3249

در نشست هم اندیشی اعضا شورای اسلامی شهرهای تبریز، مشهد و کرج مطرح شد؛

تبادل تجربیات شورای شهر‌های کشور عاملی برای توسعه و تعالی شهر‌ها

نشست هم اندیشی اعضا شوراهای اسلامی شهرهای تبریز، مشهد و کرج در محل جلسات علنی شورای اسلامی شهر تبریز برگزار شد.
 
به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر تبریز، در این جلسه که با بررسی و مقایسه ی تخصصی این سه کلانشهردر حوزه های شهرسازی، معماری، عمران و حمل و نقل وترافیک همراه بود، راهکارهای اساسی به جهت خروج از معضلات ناشی از افزایش شهر نشینی مورد بررسی قرار گرفت.
رییس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز در آغاز با معرفی ظرفیتهای شهر تبریز اظهار داشت: مهمترین معضل فعلی در مسائل مدیریت شهری نبود مدیریت واحد شهری در کلانشهرها است.
محمد اشرف نیا گفت: عدم اداره یکپارچه شهرها اصلی ترین عامل عقب ماندگی بشمار می رود.
وی با بیان اینکه متاسفانه قوانین مصوب فعلی حدود اختیارات شورا ها را بسیار کاهش داده است اضافه کرد:  این امر مانع از اثربخشی و قدرت تصمیم‌گیری اعضا شورای اسلامی شهرها می شود.
اشرف نیا تاکید کرد: این ضعف در قوانین مانع از خدمات دهی مطلوب، توسعه و توازن عادلانه و رفع مشکلات خواهد شد.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: متاسفانه پذیرش حکومت مردم بر مردم در حوزه مدیریت شهری هنوز میسر نشده است.
 وی تصریح کرد: باید بپذیریم که امروزه نمایندگان شهروندان، دلسوزتر و مسلط تر از هر شخص دیگری میتوانند مطالبات آنها را پیگیری کنند.
رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک با تاکید بر وجود برخی ضعفها در قوانین اختیارات شوراها گفت: هماهنگی شورا در اجرا با برخی از دستگاه ها و نهادهای دولتی مانع از استفاده مطلوب امکانات به نفع شهروندان می شود.
اشرف نیا برگزاری نشست های هم اندیشی اعضا شوراهای اسلامی شهرهای مختلف را راهکاری برای تغییر برخی شرایط به نفع و رفاه شهروندان دانست.
وی در بخش دیگری ازسخنان خود با معرفی ویژگی های شهر تبریز از ابعاد مختلف جغرافیایی، سیاسی، تجاری بیان کرد: با بررسی های صورت گرفته برنامه های مدون بسیاری در حوزه حمل و نقل و ترافیک صورت گرفته که به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب و حمایت دولت تاکنون نتیجه مطلوبی در این زمینه برای شهر تبریز اخذ نشده است.
اشرف نیا با اشاره به وضعیت بلاتکلیف پروژه های راه آهن تبریز – میانه – تهران، قطار شهری تبریز و.. این پروژه ها را نمونه ای از اقدامات ناتمام در حوزه حمل و نقل معرفی کرد.
وی ادامه داد: توجه به وضعیت معابر شهری، اتمام خط یک قطار شهری، جمع آوری و هدایت آبهای سطحی از جمله پروژه های عمرانی است که در حوزه حمل و نقل از بودجه و اعتبارات مناسبی برخوردار است.
رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک در اشاره به وضعیت حاشیه نشینی و بافت فرسوده در تبریز خاطر نشان  کرد: حاشیه نشینی و معضلات ناشی از آن به موضوعی ملی تبدیل شده است که متاسفانه بصورت پراکنده کارهایی در این حوزه صورت گرفته که بیشتر نقش مُسکّن داشته است.
اشرف نیا گفت: در مبحث بافت فرسوده اقدامات خوبی صورت گرفته است اما هنوز این اقدامات کافی و مطلوب نیست.
در ادامه رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز نیز با اشاره به اهمیت تبادل تجربیات میان کلانشهرها گفت: این تجربیات ارزنده موجب توسعه و تعالی شهرها در زمینه های مختلف می شود.
فریدون بابایی اقدم در ادامه با طرح برخی سوالات از اقدامات صورت گرفته در خصوص حاشیه نشینی ، چگونگی ساماندهی ساخت و سازهای غیر مجاز، روش های حفظ باغات آستان قدس، نقش مرکز پروژهش ها در تصمیمات مدیریت شهری و نحوه تعاملات شورا با سازمانهای مردم نهاد در دو کلانشهر مشهد و کرج پرسید.
رییس کمیسیون عمران، طرح ریزی شهری شورای اسلامی شهر مشهد نیز ضمن پاسخ به سوالات مطرح شده گفت: مرکز پژوهش های شهرداری مشهد با انجام کارهای مطالعاتی کوتاه مدت پشتوانه ی علمی تصمیمات و اقدامات اجرایی شورا و شهرداری است.
محمدهادی مهدی نیا با اشاره به باغات آستان قدس رضوی، علت پایداری این باغات را قوانین سفت و سخت این مجموعه در حفظ اموال موقوفه دانست.
وی وضعیت حاشینه نشینی در شهر مشهد را نامطلوب عنوان کرده و گفت: برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در شهر مشهد، طرح پلیس ساختمان اجرایی شده  و نتیجه قابل قبولی را در این زمنیه رقم زده است.
این عضو شورای اسلامی شهر مشهد برون سپاری برخی از اقدامات کوچک عمرانی را عاملی برای تعاملات بیشتر با سازمانهای مردم نهاد دانست و گفت: به وسیله برخی از این اقدامات و دخالت دادن این سازمانها در تصمیمات شهری تعاملات بسیار خوبی بین شورا و سازمانهای مردم نهاد شکل گرفته است.
در ادامه رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و بافت های فرسوده شورای اسلامی شهر کرج نیز نبود مدیریت یکپارچه شهری را عامل ایجاد ناکارآمدی های بسیاری در اداره شهرها دانست.
احد رسولی تاکید کرد: نبود تعال میان نهادهای مختلف یکی از عاملان عقب ماندگی توسعه شهری است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مدیریت واحد شهری مقوله ای اساسی در راستای تمامی اقدامات اصولی در حوزه شهرسازی است.
رسولی روند فعلی اجرای پروژه قطار شهری در کرج را کند توصیف کرد و گفت: درشهر کرج در امر بافت فرسوده نیز باتوجه به تفاوت اقلیمی شهرها، بودجه ای بالغ بر 120 میلیارد در نظر گرفته شده است.
وی وضعیت حاشیه نشینی را در تمامی شهرهای کشور اورژانسی برشمرد.
این عضو شورای اسلامی شهر کرج در پایان گفت: امیدوارم در آینده بتوانیم اقدامات ارزنده ای را در قالب پروژه های ختلف فرهنگی، عمرانی و.. برای شهروندان به ارمغان بیاوریم.
 
 
powered by : ITShams

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شورای شهر تبریز می باشد.