تاریخ : چهارشنبه 16 مرداد 1398
کد 3238

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل وترافیک؛

بلاتکلیفی پروژه های شهری حاصل عدم برنامه ریزی صحیح است

جلسه کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک با موضوع بررسی اختصاص بخشی از اراضی پروژه میار میار به پروژه قطار شهری برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر تبریز؛ در آغاز این جلسه رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل وترافیک با اشاره به اینکه موضوع پروژه میار میار اتفاقی تازه نیست گفت: اختصاص برخی از اراضی به اجرای خط سوم قطار شهری و در کنار آن برپایی ایستگاه تجهیزات این خط در قلب شهر تبریز اعتراضات بسیاری را در پی داشته است.
محمد اشرف نیا اضافه کرد: عمده این اعتراضات از سوی شهروندان ساکن در این منطقه است که متاسفانه سالهاست که با معضل بلاتکلیفی این پروژه دست به گریبان هستند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه هرگونه تغییر در خطوط مترو نیازمند موافقت شورای عالی ترافیک استان است گفت: برای انجام تمامی پروژه ها باید زمانبندی در نظر گرفته شود در غیر این صورت اتفاقات مشابه پروژه میار میار را شاهد خواهیم بود.
محرم محمدزاده در ادامه گفت: طی بازدید از آخرین وضعیت پروژه میار میار، اعتراضات شهروندان در این خصوص به حق بوده و نجابت آنها در تحمل شرایطی که از سر بی تدبیری برخی مسئولان وقت ایجاد شده، مثال زدنی است.
وی با اشاره به میکسرهای بتن که برای تجهیز خط سه مترو در منطقه نصب و راه اندازی شده است تاکید کرد: وجود این میکسر ها در مرکزیترین نقطه شهر تبریز و ایجاد کارخانه ی تولید بتن در این منطقه مشخصا بدون نظارت هیچ نهادی صورت گرفته و منطقه را به بدترین شکل از لحاظ بصری نازیبا کرده است.
محمد زاده تاکید کرد: پروژه هایی از قبیل میار میار و مقبره الشعرا نمونه هایی از عدم نظارت کافی در اجرای پروژه ها بوده و در واقع به نوعی خیانت در امانت و یا بیت المال بشمار میروند.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز همچنین با اشاره به اجرای ناقص و بدون نقشه برخی پروژه ها گفت: نبود فکر، مهندسی نقشه راه و واحد نظارت صحیح موجب تلف شدن بیت المال شده و درنهایت موجب ناقص ماندن پروژه ها می شود.
در ادامه فریدون بابایی اقدم با بیان اینکه پروژه میار میار طی دو دوره از شورای اسلامی شهر تبریز بارها مورد بررسی قرار گرفته است گفت: آنچه بیش از هر چیز در خصوص این پروژه نمود داشته تحقق ضرب المثلی قدیمی است، با این مضمون که « سنگ بزرگ علامت نزدن است».
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به آخرین طرح ارائه شده توسط مشاورین تصریح کرد:  امیدوار بودیم که پس از این مدت، با تصویب طرح جدید در کمیته فنی و کمیسیون ماده 5 بلاتکلیفی ها به پایان برسد.
  بابایی اقدم با اشاره به تصمیم اخیر شهرداری تبریز در خصوص تخصیص بخشی از اراضی این پروژه به قطار شهری، گفت: بر اساس تحقیقات و صحبت های صورت گرفته با شهردار تبریز، این ادعا که طرح مشاور در این منطقه بدون دخالت و مانع اجرا خواهد شد، از طری وی مطرح شده است.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه میتوانیم ایستگاه تجهیز خط سه مترو را به سمت خروجی شهر تبریز ببریم گفت: در صورت اجرای این مسئله نارضایتی شهروندان نیز از میان برداشته می شود.
 سونیا اندیش نیز با اشاره به ضرورت ساخت مترو در شهر تبریز گفت: مترو پروژه ای کلان و ملی برای نسل های آینده است.
وی ضمن قدردانی ازمجریان این پروژه ی کلان افزود: دیده نشدن زحمات مجریان پروژه قطار شهری به دلیل قرار گیری در زیر زمین نباید عاملی برای عدم قدردانی از این عزیزان شود.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: تغییر در مسیر با شرایط و وضعیت اقتصادی فعلی، نشان دهنده ی این است که در پس تمام اقدامات صورت گرفته در حوزه ی حمل و نقل پاک و یا قطار شهری، تفکر و مطالعات بسیاری قرار دارد.
اندیش افزود: با شرایط فعلی اقتصاد کشور و هزینه های جاری  شهرداری به تنهایی قادر به اجرای این پروژه نیست و دولت نیز باید اعتبارات مختص به پروژه قطار شهری تبریز را پرداخت کند.
نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز عدم برنامه ریزی صحیح و نبود حمایت های مالی از سوی دولت را اصلی ترین عاملان اطاله ی این پروژه عنوان کرد.
اندیش اضافه کرد: این موضوع موجب نارضایتی شهروندان و عدم بهره برداری کافی و به موقع شده است.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به شفت واقع در خیابان امین گفت: 9 سال است که این شفت موجبات کاهش رونق کسب و کار و نارضایتی ساکنان این منطقه را به بار آورده است.
وی با تاکید بر اینکه قبل از اجرای هر پروژه ای برنامه ریزی و تعیین زمان برای ساخت پروژه الزامی است اظهار داشت: در صورتیکه نمیتوانید پروژه ای را به سرانجام برسانید آن را شروع و یا زخمی نکنید.
سونیا اندیش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با اشاره به موقعیت شفت میدان ساعت و دانشسرا از بلاتکلیفی آنها نیز اظهار نارضایتی کرد.
نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: قبل از شروع هر پروژه ای در هر زمینه ای، تکلیف دیگر پروژه های نیمه کاره را تعیین کنیم.
 عبداله تقی پور نیز با اشاره به مطالعات صورت گرفته برای تغییر خط سه مترو، این تغییر را پیشنهادی قابل قبول عنوان کرد.
وی ایجاد ایستگاه های یکپارچه برای تبادل مسافر بین سه خطوط، افزایش جذب سفر نسبت به خط قبلی، کاهش هزینه های ساخت و بهره برداری با کاهش طول خط و تعداد ناوگان از جمله برخی ازعوامل برتری این پیشنهاد نسبت به خط قبلی دانست.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: با توجه به اینکه این پروژه بر اساس زمانبندی ها پیش نمی رود، امکان تغییر و آپدیت های مثبت در پروژه نیز محتمل است.
محمد اشرف نیا در ادامه سخنان دیگر اعضا کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک گفت: آنچه مشخص است، تداخل اجرای دو پروژه مهم و ضروری برای شهر تبریز، عامل برخی اختلاف نظرها شده که باید با بهترین تصمیمات مدیریتی همراه باشد.
رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل وترافیک اظهارداشت: در خصوص اجرای پروژه ی قطر شهری اولویت بندی و زمانبدی صحیح در اجرای پروژه، مشخص شدن میزان اعتبار لازم و عدم اجرای اقدامات غیر قانونی برای پیشبرد این پروژه اصلی ترین درخواست اعضا شورای اسلامی شهر تبریز بشمار می رود.
وی با بیان اینکه ادغام دو پروژه قطار شهری و میار میار عاملی برای بدبینی شهروندان نسبت به مسئولین و اعضا شورای اسلامی شهر تبریز می شود خاطر نشان کرد: دو پروژه ی قطار شهری و میار میار به دلیل بلاتکلیفی های بسیار و سرعت ناکافی در اجرا موجب نارضایتی شهروندان شده وباید برای این امر تمهیداتی اندیشیده شود.
اشرف نیا علت اصلی این بلاتکلیفی ها را بی برنامگی دانست و تصریح کرد: اگر واقعا برنامه ای بلند مدت برای اجرای پروژه ها ندارید، اقدامی در خصوص شروع پروژه ها انجام ندهید.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی ضمن اعتراض نسبت به برخی تصمیمات خلق الساعه در محدوده مرکزی شهر گفت: شهروندان از تصمیمات آنی که یکی از قدیمی ترین مناطق شهر تبریز را تبدیل به کارگاهی برای تجهیز خط سه مترو کرده است شاکی و نگرانند.
وی با بیان اینکه پروژه ی میار میار بیش از 10 سال است که بلاتکلیف باقی مانده گفت: اجرای خط سوم قطار شهری در این نقطه از شهر مورد مخالفت نهادهای قانونی است.
مرتضی آبدار اضافه کرد: باید تصمیمات مدیریتی و محتوایی در این خصوص گرفته شود در غیر این صورت بازهم شاهد بلاتکلیفی های بسیاری در مرکز شهر خواهیم بود.
عبداله تقی پور در پاسخ به سخنان مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته در خصوص مترو تهران، در سال 1410 میزان جابجایی مسافر در این شهر برابر با جابجایی فعلی مسافردر شهر لندن خواهد شد.
خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه امروزِ در جهان مدت زمان اتمام اجرای ابر پروژه ها حداکثر پنج سال تعیین شده است گفت: تعیین این مدت زمان برای اجرای یک پروژه به دلیل در نظر گرفتن توجیه فنی آن پروژه است.
وی اضافه کرد: مطالعات ما به دلیل اقدامات سلیقه ای در حوزه حمل و نقل و اطاله ی اجرای پروژه،قطعا باید به روز شود.
تقی پور تغییرات در نقشه هایی که منطبق با نیازهای شهر تبریز است را ضروری دانست و گفت: تبدیل شدن یا نشدن منطقه میار میار به شفت و کارگاه تجهیزات خط سه مترو، نافی ایجاد خط سه مترو نیست.
وی اظهار داشت: قرار گرفتن میار میار در مسیر منطقه ای تاریخی، مانعی برای اجرای خط سه مترو نخواهد بود.
فریدون بابایی اقدم نیز با بیان اینکه شهری همچون «مادرید» با حساسیت های بالا در حوزه ی بافت تاریخی در یونسکو، یکی از پیشروترین شهرها در خصوص اجرای پروژه ی قطار شهری است، اظهار داشت: باید با در نظر گرفتن آسایش شهروندان و تامین زیر ساختهای اساسی راهی بینابین در نظر بگیریم.
در ادامه نماینده سازمان قطار شهری تبریز و حومه ضمن ارایه گزارشاتی در خصوص چرایی تغییر خط سه مترو به سوالات اعضا شورا در این خصوص پاسخ داد.
شهرام دبیری در ادامه گفت: در زمان تغییر نقشه یک پروژه عموما دلایلی محکم و قانع کننده ای برای این تغییرات ارایه می شود، طی گزارشی که ارایه کردید هیچ دلیل قانع کننده ای برای این امر به چشم نیامد.
وی افزود: کاهش میزان هزینه های ساخت و بهره برداری نیز با کاهش طول خط و تعداد ناوگان توجیه کافیی برای تغییر این خط نیست.
محرم محمد زاده نیز با اشاره به اینکه حفظ آثار تاریخی اولویت اصلی ما در کنار هر اقدامی است گفت: نباید با برخی اقدامات بدون مطالعه و برنامه ریزی تاریخ چند هزار ساله تبریز را تخریب کنیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از درآمدزاترین حوزه ها در دنیای کنونی گردشگری است، تاکید کرد: هرچند امروز نتوانیم در این بخش موفق عمل کنیم، اما وجود مناطق تاریخی همچون بازار تبریز، میارمیار و.. شناسنامه ی هویت ما برای نسل های بعدی خواهد بود.
وی با بیان اینکه شهروندان مانع از تخریب شناسنامه تاریخی شهر تبریز خواهند شد خطاب به نماینده سازمان قطار شهری تبریزو حومه  با طرح سوالاتی خواستار پاسخگویی شفاف به سوالات شد.
همچنین در ادامه فریدون بابایی اقدم با بیان اینکه حذف ورودی و خروجی شهر تبریز از خط سوم قطار شهری و تغییر این مسیر به سمت بیمارستان عالی نسب و حیدرآباد و کوتاه کردن مسیر، توجیه مناسبی برای تغییر خط سوم قطار شهری نیست، گفت: حذف این مسیرها و کوتاه شدن خط و کاهش هزینه ها دلیلی برای مهندسی ارزش این خط نیست.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: برای اجرای این طرح باید مطالعه و مشاروه بیشتری انجام داد و در این میان دلایل شهردار برای اجرای این پروژه را شنید.
عبداله تقی پور در دفاع از طرح تغییر خط سوم مترو تبریز گفت: بیشترین میزان تقاضای سفر از بافت کم برخوردار به مرکز شهر صورت میگیرد.
وی افزود: در صورت اجرای این طرح استفاده از خودروهای شخصی وتک سرنشین از این مناطق به طرف مرکز شهر کاهش خواهد یافت.
تقی پور تاکید کرد: اگر تا کنون خط یک مترو به بهره برداری می رسید نیازهای شهر تبریز از این حیث شفاف تر شده و شاید با مطالعات بیشتر نیاز به وجود خط سوم مترو احساس نمی شد.
نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز با بیان اینکه متاسفانه در منطقه تاریخی میار میار دیگر اثری از بافت تاریخی باقی نمانده است تاکید کرد: فرودگاه تبریز تردد و رفت آمد چندانی ندارد و اکثر تردد ها با وجود  کشیده شدن خط سه مترو به این منطقه با ماشین های شخصی و یا تاکسی صورت می گیرد.
اندیش گفت: پس در نتیجه وجود فرودگاه و اتصال آن به خط سه مترو دلیل مناسبی برای عدم تغییر مسیر خط سوم بشمار نمی رود.
معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز در توضیح دلایل تغییر در مسیر خط سه مترو گفت: پس از رایزنی های متعدد و چندین ماهه، در نتیجه با تغییر خط سه مترو موافقت شد.
محمدحسین اسحقی افزود: این خط تا ایستگاه بیمارستان عالی نسب تصویب شد و مقرر شد در مورد ایستگاه نهایی مطالعات بیشتری صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه در دنیا از خط مترو برای رفتن به فرودگاه استفاده نمی شود تاکید کرد: تصمیم نهایی در خصوص ایستگاه نهایی هنوز اتخاذ نشده است اما نظر کارشناسان امر به دلیل تراکم جمعیت بالا در منطقه ایده لی، به این مکان است.
رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل وترافیک در پایان با اشاره به اینکه این طرح با لحاظ برخی شرایط و سوالات در شورای عالی ترافیک استان به تصویب رسیده است گفت: تصمیم این شورا مقتنم و قابل اجرا است.
محمد اشرف نیا خاطر نشان کرد: اما برای اینکه اعضا شورا نیز به جواب برخی سوالات خود در این خصوص دست یابند، لازم است نماینده ی سازمان قطار شهری تبریز و حومه با پاسخ به برخی سوالات از جمله، ارائه علت دقیق تر و قابل قبول تری برای تغییر این مسیر، آیا امکان تغییر شفت میارمیار به مکانی دیگروجود دارد؟ ، در صورت عدم تغییر میزان تاثیرپذیری طرح مشاور از وجود شفت در میارمیاربه چه میزان خواهد بود؟ و همچنین زمانبندی  اجرای پروژه و در نهایت امکان اجرای پروژه در زمانبندی مشخص شده را ارائه دهند.
 
 
powered by : ITShams

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شورای شهر تبریز می باشد.