تاریخ : شنبه 2 تير 1397
کد 2495

تجارب مدیریت شهری شهرهای اروپایی بخش ۲

حمل و نقل عمومی

 فریدون بابایی اقدم عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز:

یکی از عمده ترین نقاط قوت شهرهای اروپایی بویژه شهرهای اروپای غربی و مرکزی، برخورداری از شبکه حمل و نقل بسیار پیشرفته و زیرساخت های مربوط به آن می باشد. امری که نقش بسیار کلیدی در ارتقای شاخص کیفیت زندگی در این شهرها را داراست.هر چقدر شهر از گستره بیشتری برخوردار می شود،عناصر متعددی از سیستم های حمل و نقل را می توان در آن مشاهده نمود. حال اگر یک شهر پیشرفته باشد، به تناسب آن سیستم های حمل و نقل ترکیبی توامان در آن شکل خواهند گرفت. یکی از مهمترین زیرساخت های مربوط به این سیستم ها عبارت از شبکه های ارتباطی اعم از کوچه ها، خیابان ها، اتوبان ها، خطوط تراموا، خطوط مترو، خطوط دوچرخه سواری،فرودگاهها و ترمینال ها و در برخی از شهرها کانال ها و رودخانه ها می باشند. امکانات سخت افزاری دیگری شامل وسایط نقلیه همچون دوچرخه، خودروها در اشکال مختلفی نظیر اتومبیل، اتوبوس، مینی بوس، واگن های تراموا و مترو و بعضا قایق ها از ملزومات سیستم های حمل و نقل می باشند. یکی از شاخصه های شهرهای توسعه یافته اروپایی که از اولین دقایق حضور در این شهرها برای هر ناظری قابل لمس است، نقش بسیار موثر و کارامد حمل و نقل عمومی است.
نکته حایز امیت در شهرهای اروپایی حضور توامان عناصر مختلف حمل و نقل در آن است. حضور توامان خودروهای شخصی، اتوبوس معمولی و برقی، تاکسی،تراموا، مترو و دوچرخه خدمات متناسب با روحیات و شرایط شهروندان و گردشگران را در اختیار ایشان قرار می دهد.پوشش حداکثری مناطق مختلف شهر فرصت انتخاب را متناسب با توان اقتصادی و پایگاه اجتماعی مسافران در اختیارشان قرار می دهد. مشاهده ایستگاههای اتوبوس،مترو، تراموا، تاکسی و دوچرخه در کنار هم در نمای یک عکس تصویر حیرت انگیزی است که در اغلب این شهرها بوفور دیده می شود.





خطوط بسیار پیچیده متروی این شهرها که غالبا تاریخچه ای چندین دهه ای را دارا هستند، شهر زیرزمینی بسیار پیشرفته را به نمایش می گذارد که در برخی از شهرها نظیر بوداپست،میلان،مونیخ و وین عمق بیش از ۶۰ متری ایستگاههای مترو بویژه ایستگاههای تبادل خطوط انگشت حیرت را بر دهان آدمی می نشاند. عظمت این فضاها بقدری است که ناخوداگاه شهری هم اندازه با شهر بالای سطح زمین را در زیر آن در ذهن ها متبادر می کند. تابلوهای راهنمای بسیار دقیق دو زبانه، نقشه خطوط مترو و ایستگاههای آن در کنار فضاهای تجاری و خدماتی موجود با زیبایی و تمیزی و معماری منحصر بفرد و انبوه جمعیت در حال ورود و خروج از راه پله ها،پله های برقی ، راهروها، دستگاههای فروش بلیط چند زبانه و دستگاههای عرضه نوشیدنی ها و آسانسورها،تابلوها و ستون های تبلیغاتی متعلق به شرکت های متعدد چشم اندازی است که در غالب این ایستگاهها در هر شهری اروپایی قابل مشاهده است.خطوط متعدد ریلی و واگن های بسیار پیشرفته و تمیز صحنه دیگری است که در زیرزمین هر شهر متوسط و پرجمعیت اروپایی دیده می شود. اکثر وسایل حمل‌ونقل شهرهای اروپایی به یک جدول زمانی بر طبق یک برنامه زمان‌بندی‌شده روی آورده‌اند که بتوانند بیشترین خدمات را در یک‌زمان مشخص ارائه دهند. تقید به زمان یکی از مهمترین وجوه مشخصه شهر و شهروند اروپایی است به نحوی که زمان دقیق حرکت اتوبوس ها، ترامواها، قطارها و متروها بخوبی در هر ایستگاهی اطلاع رسانی شده تا نظم برتمامی ابعاد زندگی حاکم باشد، شتاب و عجله و دویدن در مسیرهای منتهی به ایستگاههای مرکزی قطار و از دست دادن قطار جزو صحنه های نادری است که غالبا توسط ما معدود افراد خارجی و جهان سومی بی تفاوت به مدیریت زمان ثبت می گردید.



حرکت در شیب های بالای ۲۵ درصدی توسط واگن های تراموا در برخی از شهرهای اروپایی بویژه شهر لینز اتریش قدرت تکنولوژیکی خارق العاده ای را به رخ می کشد. مشاهده صحنه حرکت تراموا شدر توپوگرافی آن چنانی حس ایمان به توانمندی های شگرف انسان را تقویت می نماید. استفاده از اشکال مختلف بلیط های واحد ساعتی،روزانه، هفتگی و ماهانه و سالیانه متناسب با توان و شرایط مسافران معتبر برای کلیه سیستم های حمل و نقل اعم از مترو، اتوبوس، تراموا و در برخی از شهرها همچون ونیز قایق ها تجربه جالبی است. کنترل رندومی یا تصادفی بلیط ها و عدم درخواست بلیط به هنگام ورود به سیستم های حمل و نقل عمومی حکایت از فرهنگ سازی بسیار بالای شان برای مردمی است که به این باور رسیده اند که نباید بدون بلیط از امکانات حمل و نقل عمومی استفاده نمود. در داخل قطار و اتوبوس تابلویی نصب شده که روی آن نوشته شده در صورت نداشتن بلیط علاوه بر درج نمره منفی در پرونده شهروندی شما، ۴۰ تا ۸۰ یورو جریمه خواهید شد. این هشدار و شاید وجدان عمومی باعث شده همه مردم کاملا منظم از دستگاه های خودکار صدور بلیط، بلیط تهیه و سپس سوار اتوبوس و قطار شوند.



در کنار سیستم های بسیار کارامد حمل و نقل عمومی و نظم مثال زدنی آن،گرانی حمل و نقل و شاید علاقه به ورزش باعث روی آوردن مردم به دوچرخه و پیاده روی شده است. در اغلب ای شهرها تقریبا همه دوچرخه دارند. بزرگ و کوچک، پیر و جوان، زن و مرد. در تمام خیابان ها مسیر ویژه دوچرخه و پیاده روی در نظر گرفته شده، تابلوهای راهنمایی علاوه بر حالت اتومبیل و پیاده، چراغ دوچرخه هم دارند. مردم با دوچرخه سوار اتوبوس و مترو می شوند و خلاصه این که دوچرخه جزئی از زندگی مردم شده است. از همین روست که دوچرخه سهمی قابل توجه را از جابجایی های روزانه بخود اختصاص داده است.
  • نوشته شده
  • در شنبه 2 تير 1397
  • ساعت 14
  • توسط جمال بیک زاده
  • تعداد بازدید 137
نظرات شما
captcha refresh
powered by : ITShams

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شورای شهر تبریز می باشد.