تاریخ : چهارشنبه 2 بهمن 1392
کد 109

گفت و گو با دکتر جعفر مدبر، عضو شورای شهر تبریز

حمل و نقل ترکیبی، راه کار اساسی کاهش ترافیک
شهریار نیوز: حمل و نقل ترکیبی هوشمند به عنوان راهکاری برای مدیریت سفرها، ارتقاء ایمنی ،ارزانی حمل و نقل و کارآمدی برنامه ریزی ها  از دهه 1990 مورد توجه مدیران شهری بوده و تا امروز توانسته است ضمن تامین این اهداف، رفت و آمدها را تحت کنترل کامل مدیران درآورد.

گفته می‌شود امروزه در طراحی فناوری های نوین حمل و نقل به جایی رسیده‌اند که می‌دانند یک شهروند کی و چگونه سفرش را انجام می‌دهد و بر این اساس ترافیک را بصورت بهینه مدیریت می‌کنند. در ایران هم 5 سالی است که موضوع استفاده از فناوری‌های هوشمند برای ایجاد حمل و نقل ترکیبی، مورد توجه مدیران قرار گرفته و حمل و نقل شهری و برون شهری به سیستم های جدید مجهز شده‌اند که هم در کاهش حوادث موثر بوده است و هم در کاهش ترافیک. کمااینکه به شهروندان کمک کرده سفرهای خود را مدیریت کنند.

حمل و نقل ترکیبی روشی نظام‌مند و آزموده شده است که به گفته دکتر جعفر مدبر نیاز به فرهنگ‌سازی و عزم جدی مسئولان برای اجرا دارد.آنچه می خوانید حاصل گفتگوی ما با این عضو شورای شهر است:

دکتر مدبر می افزاید:حمل و نقل شهری یکی از مهمترین شاخصه‌های توسعه و پیشرفت جوامع شهری است که در صورت عدم استفاده و هماهنگی لازم جهت اجرا می‌تواند تبدیل به ناهنجاری‌هایی شود که کشورهایی مانند پاکستان و هندوستان نمونه بارز آن است .

از  این حیث تبریز در بخش حمل و نقل شهری اقدامات موثری صورت گرفته اما چه از نظر سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری هنوز به سطح ایده‌آل یا حتی حداقل‌های ایده‌آل نرسیده‌ایم. اگر بخواهیم تبریز را از لحاظ زیر بنایی به مرتبه‌ای از پیشرفت برسانیم باید  جدیت بیشتری در کار داشته باشیم .

مهندس مدبر می‌افزاید : امروزه اگر بخواهیم سطحی یا درجه‌ای را برای تبریز در مقایسه با کلان شهر‌های بزرگ دنیا متصور باشیم قطعا فاصله عمیقی به چشم خواهد آمد .

وی با اشاره به طرح جامع محدوده ترافیکی شهر تبریز که در سال‌های گذشته به تصویب شورا رسیده است ادامه می‌دهد: طرح به تصویب شورا رسید اما به دلیل عدم هماهنگی نهادهای اجرایی هنوز  به مرحله‌ی اجرا نرسیده است.

وی در ادامه می‌افزاید: در شهرهای بزرگ امروزی، هیچ وسیله نقلیه عمومی نمی‌تواند به تنهایی پاسخ‌گوی نیازهای شهر باشد و باید ترکیبی از سیستم‌های مختلف حمل‌و نقل ایجاد شود.

این ترکیب نیاز به مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک با توجه به مختصات جغرافیایی و شرایط بومی دارد تا موقعیت‌های رفت و آمد مردم را مطالعه کرده و از آن مهمتر بسترهای لازم جهت پیاده‌سازی طرح را در کمترین زمان ممکن آماده کند.

مثلا در طرح محدوده ترافیک شهری و ممنوعیت حمل و نقل در مراکز اصلی شهر همه چیز باید با مطالعات انجام پذیرند‌. یعنی اتوبوس، تاکسی و اتومبیل‌های شخصی هر کدام جایگاه خود را یافته و تعریفی از نوع رفت و آمد خود در این مکان ها را بدانند.

وی با اشاره به نقش شورا در اقدامات به عمل آمده در این زمینه عنوان می‌کند: شورا درصدد است در بودجه‌بندی سال آینده بیش از گذشته به مباحث کلان حمل و نقل و ترافیک بپردازد و با توجه به ایده‌های بکر و خلاقانه، بحث‌های کارشناسی لازم را انجام داده و پروژه‌های لازم را در بحث بودجه 93 وارد نماید.

مدبر با اشاره به مشکلات موجود می‌گوید: طرح ترافیکی شهر تبریز آماده اجراست و از طرف شهرداری هیچ مشکلی وجود ندارد اما این بحث به چند نهاد اجرایی مربوط می‌شود.

نهادهایی همچون پلیس راهنمایی- شورای ترافیک شهرسازی شهر تبریز و نهادهای دیگر که متاسفانه هر کدام از نهادها مشکلاتی را مطرح می‌کنند. مثلا پلیس راهنمایی اعلام کرده که نیروی کافی برای اجرای طرح را ندارد.

وی این محدوده را بافت تاریخی، اداری و اقتصادی شهر دانسته و ادامه می‌دهد: این منطقه عمده مراجعات مردمی را در بر می‌گیرد که برای کنترل تخلفات باید از ماموران راهنمایی رانندگی، دوربین‌های هوشمند و موانع استفاده شود.

اما در این میان شهرداری باید پارکینگ‌هایی را برای سهولت رفت و آمد تعبیه کند تا آسایش مردم فراهم آید.

مدبر پیشنهاد همبستگی و مطرح شدن طرح در جلسه‌ای ما بین نهادها را مطرح کرده و می‌گوید: قطعا می‌توان با اجرا و مدیریت طرح محدوده ترافیکی شاهد سیستم حمل و نقل موفق در شهر تبریز باشیم.

رئیس کمسیون حمل‌و نقل شورای اسلامی شهر تبریز در پاسخ به این سوال که وضعیت فرهنگی شهر تبریز را در خصوص حمل و نقل چگونه می‌بینید می‌گوید: متاسفانه در بحث فرهنگ توجه چندانی به این مقوله نشده است.

در این بخش صدا و سیما نیز نقش بالایی دارد . نصب تابلوهای تبلیغاتی و کارهای دیگری ازین دست می‌تواند نقش موثری در ارتقای فرهنگ ترافیک، از جمله چگونگی رانندگی صحیح، ایستادن پشت چراغ راهنمایی و رانندگی استفاده از کمربند و .. داشته باشد.
powered by : ITShams

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شورای شهر تبریز می باشد.